فعالیت ۱۷ واحد نیشکرکشی در گیلان

0 499

تولید نیشکر درگیلان جوابگوی نیازمواد اولیه صنایع صنعتی نیست به این دلیل سرمایه گذار ورود نمی کند.

در حالیکه برداشت نیشکردر سطح ۳۰ هکتار از مزارع شهرستانهای صومعه سرا و لنگرود آغاز شده است و پیش بینی می شود ۳۰ تن شکر سیاه به ارزش ۱۲ میلیارد ریال از این محصول تولید شود اما ظرفیتهای تولید این محصول جوابگوی نیاز صنایع نیست.

« قاسم جواد زاده» مدیرصنایع تبدیلی جهاد کشاورزی گیلان با اعلام این مطلب به مرور گفت: درحال حاضر ۱۷ واحد سنتی نیشکرکشی در صومعه سرا و لنگرود به فعالیت مشغولند که با شناسایی آنها به تعدادی مجوز صنعتی شدن دادیم تا کنون نیز مجوز ایجاد ۶ کارگاه صنعتی کوچک را صادر کردیم تا در قالب کارگاههای ساده صنعتی  و تحت نظارت سازمان غذا و دارو و بهداشت، فراوری شکر سیاه  داشته باشند.

وی افزود: برای ورود سرمایه گذار و ایجاد صنایع بزرگ نیشکر کشی با مشکل کمبود تولید و مواد اولیه مواجه هستیم. نیشکر تولید شده دراستان تنها کفاف کارگاههای کوچک سنتی را می دهد. این درحالیست که کارگاههای سنتی نیز با کمتراز ظرفیت خود یعنی  ۵۰ تن در سال  درحال فعالیت هستند. اگر سرمایه گذاری قصد ورود به صنایع نیشکر استان داشته باشد حداقل به ۱۰۰ تن مواد اولیه نیازمند است که دراستان چنین ظرفیتی وجود ندارد.

جواد زاده با اشاره به اینکه نمی توان با دعوت از سرمایه گذار ریسک کرد گفت: درحال حاضر بهترین کار اینست که کارگاههای سنتی را تجهیز و مدرن سازی کنیم تا به سمت نیمه صنعتی شدن بروند. سرمایه گذاری برای این کار نیز به ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

جوادزاده گفت: نیاز داریم برای توسعه کشاورزی استان با ارایه تسهیلات کم بهره به سمت صنایع پربازده برویم.

گفتنی است گیلان حدود ۱۵۰ نفر نیشکر کار در شهرستانهای صومعه سرا و لنگرود دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.