مردم از وضعیتی که در آن قرار گرفتهاند بهت زدهاند. آنها باور نمیکنند بیماری واگیردار وارد منطقه زندگیشان یعنی تالش شده است. هنوز عادت خاکسپاری با تعداد انبوه کنار نرفته است. برخی از افراد محافظه کار با فصله ۲۰۰ متری و دور از دید مردم مراسم خاکسپاری را نظاره میکنند. جرات نزدیک شدن ندارند و از ترس دور هم جمع شدهاند. غافل از اینکه همین تجمع لحظهای میتواند راه آلودگیشان به ویروس باشد.
بستگان حالت شک و تردید خاصی دارند و دختران تمنا میکنند کمی صبر کنند تا پسر فرد جان سپرده از راه برسد و با مادر وداع کند. محدودیتهای ترافیکی سبب شده در ورودیهای گیلان سبب شد تا وی به موقع در مراسم حاضر نشود. وقت تنگ است و نمیتوان ناظران بهداشت را بیش از این در انتظار گذاشت. پسر فقط آخرین بیل زدنهای اطرافیان بر قبر مادرش را میبیند. چادر مشکی رنگ مادر با دستان دختر بزرگ بر قبر مینشیند.
یکی از اطرافیان میگوید: همه میمیرند و کسی برای دفن جنازه ها باقی نخواهد ماند. خدا را شاکر باشید که توانستید مادرتان را با دست خودتان به خاک بسپارید.
آن دیگری به بقیه امید میدهد، اما در عین حال مرگ این چنینی را حق فردی محترم نمیداند. ابتلا به کرونا در این روزها امری خوشایند تلقی نمیشود. فردی هم میگوید: بخاطر بدی کردن برخی از مردم این بلا آمده است و چرا ما باید گرفتار شویم؟ خاکسپاری تمام می شود ولی بانوان از مزار دل نمیکنند.
دخترها جیغ میزنند که مادر ما سالم بود. اما از بیماری زمینهای احتمالی مادرشان که در مرگ موثر بوده بیخبر هستند. شاید هم قانع کردن خود دلیل این گفتهها باشد. پسر جوان و نوهی دختری مادربزرگ را در قبر گذاشته است. پس از کندن لباسهای مخصوص دائما به وسیله نامزد خود با آب پاش پر از الکل ضدعفونی میشود. اینها روایتهایی اندک از خاکسپاری کروناییها در تالش است.
استان گیلان یکی از آلوده ترین نقاط کشور به ویروس کوئید ۱۹ از خانواده کرونا محسوب میشود. پیکر جانباختگان این بیماری شرایط خاصی دارد و با پروتکلهای بهداشتی حمل و شستشو به خاک میسپارند.
تدفین نادرست
شتابزدگی روزهای نخست بحران در گیلان و خاکسپاری بدون غسل و کفن در رشت موجب جریحهدار شدن بستگان و افکار عمومی شده بود. البته همین اقدام سبب انتشار شایعات بسیاری درباره شیوه خاکسپاری جمعی شده است. چنانچه کار به مرحله بسیار بحرانی و حجم بالای قربانیان برسد شت و شوی شرعی جای خود را به تیمم میدهد و اصل موضوع خاکسپاری شرعی پابرجا است.
اجساد گندزدایی میشوند
کنترل آلودگی و جلوگیری از انتشار ویروس در چنین حالتی اهمیتی حیاتی دارد و جسد را هر چه سریعتر باید به خاک سپرد. پیکر افراد پیش از انتقال به سردخانه بیمارستان در لایه محافظتی به صورت پلمپ قرار میگیرد و پس از آن در سردخانه نگهداری میشود.
کارکنان بخش مبارزه با بیماریهای واگیردار و بهداشت محیط شبکه بهداشت تالش بر تمام مراحل شستشو، حمل و خاکسپاری نظارت میکنند. پرسنل ضدعفونی کننده بیمارستان شهید نورانی تالش اجساد قربانیان را پیش از انتقال بوسیله آمبولانس با مواد گندزدا شستشو و در لایه حفاظتی پلمپ میکنند. جسد متوفی درون یک کاور زیپدار مشکی رنگ قرار میگیرد و برای آخرین بار سوار ماشینی بنام آمبولانس میشود.
کارکنانی که با پوشیدن لباس مخصوص ضد آلودگی این کار را انجام میدهند لحظات سختی را تجربه میکنند. مشاهده یک جسد، بوی بد مواد ضد عفونی کننده در کنار ترس از سرایت بیماری چیزی است که بیشتر مردم خبری از آن ندارند. کاری که با حداقل امکانات ممکن انجام میگیرد.
تدفین سنتی در تالش
کفن و دفن جانباختگان کرونا به دلیل وجود مذاهب شیعه ۱۲ امامی و سنی شافعی مذهب در تالش دارای آداب خاص خود است. نماز میت و تلقین فرق اندکی در میان ۲ مذهب دارد و حضور روحانی هر مذهب امری لازم است. تالش گورستانی بزرگ و متمرکز مانند شهرهای بزرگ در اختیار ندارد که کارکنانی ویژه در اختیار داشته باشد. بالاترین تخصص تنها شغل موقتی غسالی است که فقط در چند شهر وجود دارد. بستگان بر اساس علایق فرهنگی دوست دارند مردگان را با دست خود شتشو کنند. هر فردی معمولا با توجه به محل اقامت خانواده و یا محل تولد دفن میشود. همین سبب طولانی شدن این فرآیند است. میتوان گفت همه چیز به میزان هماهنگیهای از پیش تعیین شده بستگی دارد.
پس از انتقال به محل دفن، جسد شستشوی شرعی و کفن پیچ میشود. نفراتی از بستگان متوفی که معمولا ۲ تا ۳ نفر هستند بسته مخصوص ضد آلودگی بیولوژیک شامل لباس یک دست سفید رنگ و کلاه دار، دستکش، محافظ کفش، ماسک ان ۹۵ و عینک را دریافت میکنند. محدودیت کیتهای ضد آلودگی در کنار تاکید بر حضور حداقلی در چنین کاری نیز موثر است. فقط همین افراد می توانند برای آخرین بار چهره عزیز از دست رفته خود را ببینند. جسد پس از کفن پیچ شدن دوباره در لایه محافظتی قرار میگیرد و ۲ سر آن را میبندند.
پیکر درون تابوت قرار میگیرد و پوشیدن دستکش و ماسک برای حمل تابوت اجباری است. افراد حاضر نیز کمتر به تابوت نزدیک می شوند.
تدفین متفاوت قربانیان
قبرها عمقی حدود ۴ متر دارند که حفر آن امر دشواری است و در اکثر موارد با دست حفر میشود. پایین بودن سطح آب در بیشتر گورستانهای غرب گیلان مشکلی از جهت آلودگی منابع آب ایجاد نمیکند. برای آسانی کار در برخی موارد از بیل مکانیکی یا بیل بکو استفاده میکنند. عمق مزار به دلیل کم کردن احتمال نفوذ ویروس به لایه های بالایی خاک و آلودگی سطحی است. فضای داخلی قبر نیز همانند سایر اتباع مسلمان کشور است. قسمت سخت ماجرا از جایی شروع میشود که جسد باید در قبر قرار بگیرد. انتقال جسد با نگهداری طناب از دو طرف قبر انجام میشود.
دست اندرکاران تاکید میکنند که در زمان تدفین تعداد زیادی از افراد حضور نداشته باشند. اما نسبت ایلی در میان مردم بومی تالش یک عامل بسیار قوی است. بیشتر افراد فوت شده به لحاظ داشتن جایگاه اجتماعی در مرتبهای هستند که نزدیکان و آشنایان دوست دارند در لحظه تدفین آنها حاضر باشند.
سپس بلوکهای بتنی بر بالای فضای داخلی قبر گذاشته شده و یک بسته آهک بر روی این بلوکها میریزند. آهک با داشتن خاصیت قلیایی در مقابل ویروس بازدارندگی ایجاد میکند و در مورد سایر بیماریهای واگیردار نیز اعمال میشود.
آخرین و سخت ترین بخش کار نیز حفر و جمع آوری لباسهای ضد آلودگی بیولوژیکی است. اقوام قربانیان لحظات دردناکی را تجربه میکنند و کمتر به فکر پیشگیری هستند. همین میتواند لحظه ای غفلت را ایجاد کند که بسیار خطرناک است. دستهای افراد استفاده کننده پس از کندن لباس نیز دوباره ضد عفونی میشود. کیت استفاده شده درون یک کیسه نایلونی مخصوص قرار میگیرد و پس از بسته شدن درب آن به زباله سوز بیمارستان منتقل میشود. اقامه نماز میت و تلقین نیز برخلاف تدفین معمولی پس از ریختن خاک درون قبر است.
روایت یک خاکسپاری
دست اندرکاران تاکید میکنند که در زمان تدفین تعداد زیادی از افراد حضور نداشته باشند. اما نسبت ایلی در میان مردم بومی تالش یک عامل بسیار قوی است. بیشتر افراد فوت شده به لحاظ جایگاه اجتماعی در مرتبهای هستند که نزدیکان و آشنایان دوست دارند در لحظه تدفین آنها حاضر باشند.
گاهی قبری با استانداردهای لازم کنده نشده و یا قبرکن در قبرستان نیست. کارکنان شبکه بهداشت در چنین مواقعی با بیل و کلنگ باید به جان خاک بیفتند. فرآیندی که میتواند در حدود ۶۰ دقیقه به پایان برسد برخی مواقع ۴ تا ۵ ساعت زمان میبرد.
دور کردن افراد از جسد برای مردم احساسی آسان نیست و باید با فاصله چند متری نظاره گر موضوع هستند. سکوت سنگینی فضا را پر میکند که صدای گریه و شیون بستگان، بویژه زنان آرامش چند لحظه ای را از میان میبرد. وداع در چنین وضعیتی بسیار دشوار است و نمیتوان جسد فرد قربانی را لمس کرد. افراد کم طاقت سعی در نزدیکی دارند که توسط برخی دیگر کم کم دور میشوند. چاره ای جز تحمل نیست و باید با وضعیت کنونی همراه شد.
وقتی ترس از کرونا همه را فراری میدهد
اما این همه ماجرا نیست و قربانیانی نیز هستند که آشنای چندانی ندارند و یا کسی حاضر به تدفین جسد نیست. برخی نمیخواهند تا فرد فوت شده را در داخل قبر بگذارند و یا حتی غسل میت را انجام دهند. ترس از سرایت ویروس کرونا هم سبب طفره رفتن از حضور میشود. اینجاست که کار غسل و کفن پیچ کردن نیز توسط واحد بهداشت محیط انجام میگیرد.
گاهی قبری با استانداردهای لازم حفر نشده و یا قبرکن در قبرستان نیست. کارکنان شبکه بهداشت در چنین مواقعی با بیل و کلنگ باید به جان خاک بیفتند. فرآیندی که میتواند در حدود ۶۰ دقیقه به پایان برسد برخی مواقع ۴ تا ۵ ساعت زمان میبرد.
همه این مراحل زیر نظر پرسنل شبکه بهداشت انجام میگیرد و آنها در معرض بیشترین مقدار خطر قرار دارند. کاری طاقت فرسا که نیازمند روحیه ای استوار است. همه کسانی که به نحوی در این کار مشارکت میکنند به نوعی بخشی از دلبستگیهایشان به دنیای اطراف را کنار گذاشتهاند. روایتی که زمانه ما اقتضا میکند در آن حضور داشته باشیم.