روستاهای کوهستانی گیلان مستعد وقوع سیلاب

عدم آبخیزداری و فرسایش خاک موجب شد؛

0 176

در پی اعلام هشدار سطح نارنجی هواشناسی و شدت گیری بارشها در استان از صبح امروز هلال احمر گیلان از آماده اش ۴۴ پایگاه جاده ای و ۴۰۰خانه هلال روستایی خبر داد.

«سیاوش غلامی» مدیرعامل جمعیت هلال احمر گیلان از شهروندان گیلانی خواست از هرگونه تردد و توقف در مجاورت منابع آبی و مناطق دشتی با احتمال وقوع صاعقه، جاری شدن روان آب و سقوط اجسام و درختان با توجه به وزش باد پرهیز کنند.

غلامی گفت: رعایت فاصله از رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در تردد جاده‌ای، اجتناب از سفر‌های غیرضروری در جاده‌های کوهستانی در شرایط کنونی ضروری و لازم است.

در روزهای گذشته شدت بارشها در مناطق کوهستانی و ارتفاعات، برخی ازروستاها و مناطق حاشیه رودخانه های استان را در معرض تهدید سیلاب قرار داده است. اجرای نامناسب پروژه های آبخیزداری، برداشت های بی رویه از جنگل و فرسایش خاک برخی از مناطق کوهستانی استان را مستعد وقوع سیلاب و روان آب کرده است. این درحالیست که در سالهای اخیر شهرهای استان نیز از طغیان رودخانه های درون شهری در بارشهای شدید در امان نمانده اند.

«نیما فرید مجتهدی» کارشناس هواشناسی گیلان با بیان این مطلب به مرور اضافه کرد: با توجه به شدت بارشهای تابستانی که مکانیزم متفاوتی با بارشهای پاییزی دارند امکان وقوع سیلاب در مناطق کوهستانی بیش از مناطق شهری است و عمدتا روستاهای کوهستانی حاشیه رودخانه ها از سیلاب متاثر می شوند.

 کارشناس هواشناسی گیلان، خشکی طولانی مدت بر اثر کم بارشی، تغییرکاربری و برداشتهای بی رویه از جنگلها در مناطق کوهستانی و تغییر اقلیم را در تغییرات الگوی آب وهوایی و شدت بارشها در مناطق کوهستانی تاثیر گذار دانست و افزود: این مساله برای روستاهای کوهستانی حاشیه رودخانه ها شدت بیشتری خواهد داشت.

 فرید مجتهدی تاکید کرد: در بارشهای امروز و فردا ارتفاعات ماسال و شاندرمن، تالش در حوزه کرگانرود و دیلمان که آبخیزداری مناسبی در آنها اجرا نشده و دچار فرسایش شدید خاک و کاهش پوشش مرتعی و جنگلی هستند امکان وقوع سیلاب بیش از سایر دیگر مناطق استان است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.