بازگشت سنبل آبی به رودخانه های لنگرود

به دلیل اجرای نادرست پاکسازی و پایش محیط زیست؛

0 292

کمبود منابع مالی وعدم توجه به اجرای پایش بعد از پاکسازی از سوی محیط زیست، بار دیگرغول سنبل آبی را در رودخانه های لنگرود بیدار کرد. بطوریکه در حال حاضر سطح رودخانه لنگرود به چمخاله و کانال رادارکومه به سمت چاف بطور کامل از سنبل آبی پوشیده شده است.

طی یک دهه اخیر گیاه مهاجم سنبل آبی به تهدید جدی برای رودخانه ها و تالاب‌های گیلان تبدیل شده که حیات گیاهی جانوری و اکوسیستم آبی را در محیط های تالابی استان به خطر انداخته است.

درهمین رابطه «ابراهیم زمانی» مدیرعامل جمعیت دوستداران محیط زیست لنگرود با بیان اینکه در حال حاضر کانال آزموده در جاده لیلا کوه و رادارکومه به سمت چاف به شدت درگیر سنبل آبی شده اند به مرور گفت: طی سه سال گذشته بارها با همیاری جوامع محلی کانال رادارکومه به سمت چاف را از سنبل آبی پاکسازی کردیم و در سوی دیگر نیز پیمانکار طرف قرارداد شهرداری لنگرود پاکسازی رودخانه لنگرود به چمخاله را برای پاکسازی در اختیار قرار گرفته است.

 این فعال محیط زیستی لنگرود با انتقاد از محیط زیست درعدم بهره گیری از توان فعالان محیط زیستی و جوامع محلی در مبارزه با سنبل آبی افزود: پیشگیری و پایش از گسترش سنبل آبی نیازمند عزم عمومی است که متاسفانه دستگاههای ذیربط از جمله محیط زیست لنگرود و امور آب منطقه ای درخصوص این موضوع بی توجه بوده و سازماندهی درستی نداشتند.  این درحالیست که با تزریق یک سوم بودجه پاکسازی سنبل آبی به جوامع محلی و انجمن های محیط زیستی می‌توان معضل  سنبل آبی را در رودخانه های این شهرستان برطرف کرد.

 وی با اشاره به باروری تخم گیاه سنبل آبی تا ۱۵ سال افزود: متاسفانه در سالهای گذشته در اجرای پایش رودخانه لنگرود از سنبل آبی سمبل کاری شده و پاکسازی به درستی انجام نشده است.

 وی تاکید کرد: در حال حاضر بزرگترین چالش محیط زیست لنگرود، درگیری با سنبل آبی در رودخانه و کانالهای آبی است که حتی موجب کاهش حجم آب رودخانه و بروز مشکلاتی در برداشت آب زراعی برای کشاورزان شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.