رونمایی از نماد سیاه گالش

در گردهمایی فعالان محیط‌زیست کوهستان انجام شد؛

0 777

گردهمایی فعالان محیط ‌زیست کوهستان عصر سه‌شنبه ۵ آذر در رشت برگزار شد.  رونمایی از نماد سیاه گالش و تقدیر از فعالان عرصه محیط ‌زیست و کوهستان ازجمله برنامه‌های مهم این همایش بود. 

برنامه‌های فرهنگ‌سازی مورد توجه هیات کوهنوری

«مصطفی قامتی» رئیس هیات کوهنوردی استان در این برنامه حفظ محیط‌ زیست را موضوع مورد توجه هیات کوهنوردی عنوان کرد و گفت: در همین راستا چند برنامه جدی انجام‌شده است که یکی از آن‌ها برنامه شناسایی، حفاظت و پاک‌سازی غارهای استان است.

او همچنین پاک‌سازی مسیرهای کوهستانی را دیگر برنامه گروه‌های کوهنوردی عنوان کرد .

قامتی برنامه جدید مجموعه کوهنوردی استان را انجام کار پژوهشی و آموزشی برای فرهنگ‌سازی  عنوان کرد و گفت:  در همین رابطه طرح مسیر سبز کوهستان به‌عنوان طرح پایلوت  برای حفظ محیط‌ زیست کوهستان به فدراسیون کوهنوردی ارائه‌ شده است و احتمالاً سال بعد برای اجرا ابلاغ می‌ شود.

او استفاده از نمادهای زیست بومی برای فرهنگ‌سازی را از دیگر برنامه‌های پژوهشی این حوزه دانست و گفت: فدراسیون برنامه‌های حمایتی خودش را با  حامی شدن  کل و بز به‌عنوان دو موجود کوهستانی اعلام کرده است. در همین رابطه در گیلان با کار پژوهشی انجام‌شده نماد سیاه گالش به‌عنوان ابزاری برای تفکر فرهنگی حفظ محیط‌ زیست مطرح شد و مورد استقبال قرار گرفت.

سیاه گالش حافظ محیط‌ زیست

در ادامه برنامه «میثم نواییان» پژوهشگر گیلان شناسی در این همایش در مورد سیاه گالش صحبت کرد.

او گفت: نماد سیاه گالش در باور مردم همیشه زنده و نامیرا است. به‌مانند یک اسطوره در کوهستان زندگی می‌کند. این موجود می‌تواند انسان و حیوانات را تشویق و تنبیه کند.

نواییان گفت: این پدیده هم در گالش‌های شرق گیلان و هم در تالش غرب گیلان  وجود دارد.

این پژوهشگر سپس با توضیح باورهای مردم گیلان در این مورد پرداخت. او گفت: مردم معتقدند هرکسی نمی‌تواند سیاه گالش را به بنید تنها افرادی قادر به این کار هستند که خلوص نیت داشته باشند.

او ادامه داد: مردم بر این باورند سیاه گالش به زایمان حیواناتی مثل گوزن در جنگل کمک می‌کند.‌ از طرف دیگر اگر حیوانی نافرمانی کند با درد و رنج روبرو می‌شود. نمونه‌هایی هم وجود دارد که دامداران نقل کرده‌اند سیاه گالش را دیده‌اند و در شرایط سخت به آن‌ها کمک کرده است.

نواییان اضافه کرد: درواقع سیاه گالش حافظ محیط‌زیست و منابع طبیعی است.

او به مثال‌هایی که مردم سینه‌به‌سینه نقل کرده‌اند اشاره کرد و گفت: مردم بر این باور هستند که شکارچی در فصلی که حیوانی حامله و یا در حال شیر دادن شکار کند با غضب و نفرین سیاه گالش روبرو می‌شود و این خود یک نمونه از باوری است که سبب حفظ محیط‌زیست می‌شود.

نواییان ادامه داد: سیاه گالش در نگاه مردم فردی قدبلند، فرز و چابک و درستکار و آرمانی‌ترین فردی است که یک گالش می‌تواند باشد. سیاه گالش به‌عنوان یک کهن ‌الگو در فهرست میراث معنوی ثبت ملی شده است.

‌نواییان بابیان اینکه پشت سنت‌ها حکمت وجود دارد گفت: ‌ مردم سیاه گالش را مواظب خود و طبیعت  می ‌دانند.

در ادامه برنامه از نماد سیاه گالش رونمایی شد. همچنین از جمعی از فعالان محیط ‌زیست و کوهنوردان حافظ محیط‌ زیست تقدیر شد.

برگزاری کارگاه آموزشی از دیگر برنامه‌های این همایش بود. محیط زیست کوهستان، محیط‌ زیست غار و تغییرات آب ‌وهوا عنوان کارگاه‌های آموزشی این همایش بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.