رییس اتاق اصناف گیلان: ۸۵ درصد صنوف گیلان زیان می‌بینند

اعتراض مشاغل به نحوه‌ی محدودیت‌های کرونایی

0 641

مصوبه‌ی جدید ستاد ملی کرونا در اعمال محدودیتهای جدید اعتراض شهروندان و صنوف مختلف را به دنبال داشته است.

در محدودیت های جدید که از ۲۰ آبان به مدت یک ماه (تا ۲۰ آذر) از ساعت ۱۸ اعمال می‌شود، همه‌ی مراکز شغلی به جز مراکز ضروری تهران و شهرهای پرجمعیت از جمله مراکز استانها تعطیل می‌شوند. مراکز ضروری شغلی شامل مراکز درمانی داروخانه‌ها، مراکز آتش نشانی، امداد و نجات، آمبولانس‌ها، خدمات سرویس‌های عمومی آب و برق و تلفن و سوپر مارکت‌ها و فروشگاههای زنجیره‌ای بوده و بقیه مشاغل تا صبح فردای هر روز تعطیل می‌شوند.

اعمال این محدودیتها در برخی مناطق از جمله شهر رشت در حالی مصوب شده که اساسا زندگی شبانه و فعالیت برخی صنوف در این شهر از ساعت ۶ عصر تا پاسی از شب آغاز می‌شود. قطعا اعمال چنین قانونی بدون در نظر گرفتن جزییات جغرافیایی هر استان آسیب‌زا خواهد بود.

مختاری فروشنده لوازم خانگی نیز با بیان اینکه تا پیش از این به دلیل ایام محرم و صفر فروش مغازه خیلی پایین بود اما این روزها با برگزاری جشن های مختلف کمی صنف لوازم خانگی جان گرفته بود، می گوید: اما الان با این محدودیت، فشار مضاعفی به فروشندگان این بخش وارد می شود وبسیاری از چک های خرید برگشت خواهد خورد.

یک اغذیه فروش قدیمی سبزه میدان رشت نیز با انتقاد از این محدودیت به مرور گفت: سبک زندگی مردم رشت بعد از فراغ از کار روزانه، عادت به پیاده روی و شب گردی در خیابانها و حضور در پارکها و شهرداری رشت است و بعد از آن روانه‌ی‌ مغازه های اغذیه فروشی از جمله واویشکا و کبابی ها می‌شوند. ای کاش مسوولان درهنگام تصمیم گیری به سبک زندگی شهروندان مناطق مختلف توجه کنند تا اینگونه به مشکلات آنها افزوده نشود.

با این حال بسیاری از متخصصان رعایت پروتکل‌ها، حفظ فاصله‌ی اجتماعی و یا تعطیلی کامل مشاغل و در مقابل حمایت مالی از صاحبان کسب و کارها را چاره‌ی کار می‌دانند. چرا که نحوه‌ی انتقال ویروس کرونا وابسته به ساعات مشخصی نیست.

درهمین رابطه «جلال الدین محمد شکریه» رییس اتاق اصناف گیلان

با انتقاد از محدودیت جدید به مرور گفت: درصدد تهیه نامه ای به استانداری گیلان و انتقاد از این موضوع هستیم. چون در مصوبه جدید فقط اصناف تحت فشار گذاشته می شوند بدون اینکه هیچ گونه پوشش حمایتی دریافت کنند. ۸۵ درصد صنوف گیلان و شهر رشت جزو مشاغل گروه ۲ تا ۴ قرار دارند که براثر این مصوبه متضرر می‌شوند.

وی ادامه داد: در شهر رشت به لحاظ ظرفیتهای گردشگری که دارد، فعالیت برخی از صنوف از ۶ عصر تا ۶ صبح  است اما بر روی فعالیت ادارات، شرکتها و حتی حمل و نقل عمومی هیچ نظارت و کنترلی وجود ندارد در حالیکه می‌توان فعالیتهای این بخش را به صورت شیفتی درآورد.

شکریه با طرح سوالاتی خطاب به ستاد کرونا اضافه کرد: آیا پس از ساعت عصر فعالیت ویروس کرونا کم می شود؟ آیا همراه با این محدودیت از میزان مالیات، عوارض شهرداری، هزینه های جاری صنوف مانند اجاره مغازه و هزینه های درمانی و تحصیلی  نیز کاسته می‌شود؟ به عقیده‌ی بنده، منطقی پشت این تصمیم از سوی ستاد ملی کرونا وجود ندارد.

نایب رییس اتاق اصناف کشور افزود: این مصوبه شامل دستفروشان نمی‌شود و از سوی دیگر فروشگاههای زنجیره ای و بزرگ به فعالیت خود ادامه می‌دهند. این مساله باعث می‌شود ازدحام در فروشگاههای زنجیره ای بیشتر شود.

رییس اتاق اصناف استان با اشاره به عدم حمایتهای مالی و بی انگیزگی صنوف در اخذ تسهیلات کرونا گفت: تا کنون ۲۱ درصد از اصناف کشور و به همان نسبت در گیلان درخواست تسهیلات کرونا دادند که از این تعداد ۷ درصد صنوف موفق به دریافت آن شدند.

گفتنی است پیش از این هفته گذشته دولت با اعمال محدودیتهای ترددی ورود و خروج خودروها از تاریخ ۱۲ تا ۱۶ آبان ماه‌، در ۲۵ مرکز استان در صدد کنترل شیوع کرونا در کشور برآمد، اما با وجود اعمال محدودیت‌های جدید،‌ آمار مبتلایان و جان‌باختگان در کشور رو به افزایش گذاشت. امروز نیز از سوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان اعلام شد ۴۲۰ نفر در بیمارستانهای استان بستری هستند.

با این حال باید منتظر ماند و دید که این نوع تصمیمات آتی و ناسنجیده به سرانجامی می‌رسد؟ در ایام تعطیلات سالجاری با وجود اعتراض گروههای مختلف اجتماعی، راههای ورودی استان، باز ماند و اکنون بدون هیچ تدبیری برای مشاغل اقدام به ساعت بندی فعالیت آنان شده است. در حالیکه با وضعیت کشور در خصوص آمار مرگ و میر کرونا، لازم بود به مدت دو هفته کلیه‌ی فعالیت‌های تردد، کسب و کار به شرط حمایت از آنان تعطیل شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.