سخنگوی وزارت ارشاد در سایه!

چه کسی مسوول اعلام برنامه‌های تدفین ابتهاج است؟

0 277

بامداد ۱۹ مرداد بود که یلدا ابتهاج در صفحه اینستاگرامش خبر ناگوار کم شدن سایه هوشنگ ابتهاج از سر شعر و ترانه ایران را داد.

مرغ خوشخوانی که بیش از ۷ دهه برای ایرانیان و فارسی زبانان نغمه سرایی کرد و میراث گرانقدر ادبی را برای ما به یادگار گذاشت.

از همان ابتدا حرف و حدیث و شایعه‌های بسیار، پیرامون مکان و چند و چون مراسم خاکسپاری این شاعر بزرگ ایران در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شده که اغلب نادرست و تنها برای جذب مخاطب است.

در این فقدان سخنگو، مسؤولیت اطلاع رسانی روی دوش یلدا فرزند محزون و سوگوار سایه افتاد که ابتدا در صفحه اینستاگرام رسمی ابتهاج خبر از تشییع پدرش از کنار درخت ارغوان و خاکسپاری در زادگاهش رشت را داد.

وی همچنین درهمین صفحه نوشت : این روزها اخباری درباره مراسم خاکسپاری پدرم از سوی افراد و رسانه‌های مختلف دست به دست می‌گردد که باید بگویم که هیچ یک از این اطلاعات درست نیست .

یلدا ابتهاج در این نوشته ابراز امیدواری کرده که روز دوشنبه نتیجه هماهنگی‌ها در خصوص برنامه خاکسپاری سایه را به اطلاع همگان برساند.

این در حالی است که بایسته بود وزارت ارشاد با توجه به جایگاه والای این شاعر و پی گیری مردم برای اطلاع از چگونگی به خاکسپاری سایه سخنگوی رسمی را برای پاسخگویی به رسانه‌ها و ارائه اخبار درست در نظر بگیرد.

گفتنی است که پس از جدا شدن این شاخه‌ی ارغوان شعر از درخت زندگی، بسیارانی خواستار بازگرداندن پیکرش به رشت و به خاکسپاری سایه در زادگاهش شدند.

هم اکنون خبرهای بسیاری از مراسم به خاک سپاری سایه در باغ محتشم رشت، سخنرانی احتمالی شفیعی کدکنی و یلدا ابتهاج در این آیین و برگزاری نماز میت توسط محقق داماد شنیده می‌شود.

همچنین سردیسی از سایه توسط مرتضی آرین هنرمند مجسمه‌ساز در حال ساخت است که بر اساس اطلاعات وزارت ارشاد به مناسبت چهلم هوشنگ ابتهاج در مکانی که متعاقبا اعلام می‌شود، نصب خواهد شد.

هوشنگ ابتهاج متخلص به سایه شاعر و پژوهشگر نامدار ایران ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ درگذشت.

وی اواخر تیر به دلیل نارسایی کلیوی در بیمارستانی در شهر کلن آلمان بستری و تحت درمان بود.

امیر هوشنگ ابتهاج روز یکشنبه ۶ اسفند ۱۳۰۶ شمسی در رشت متولد شد. پدرش «آقاخان ابتهاج» از مردان سرشناس و مدتی رییس بیمارستان پورسینای این شهر بود.

پدربزرگ او یعنی «ابراهیم ابتهاج الملک» گرگانی و مادربزرگش اهل رشت بود.

منزل شخصی سایه در سال ۱۳۸۷ با نام خانه ارغوان به ثبت سازمان میراث فرهنگی رسیده‌ است. دلیل این نام‌گذاری وجود درخت ارغوان معروفی در حیاط این خانه است که سایه شعر معروف ارغوان خود را برای آن درخت گفته‌است.

دوره تحصیلات دبستان را در رشت و دبیرستان را در تهران گذراند و در همین دوران در سال ۱۳۲۵ اولین دفتر شعر خود را با نام نخستین نغمه‌ها منتشرکرد که سبکی کلاسیک دارد.

از سال ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۶ شمسی سرپرست برنامه گل‌ها در رادیوی ایران (پس از کناره‌گیری داوود پیرنیا) و پایه‌گذار برنامه موسیقایی گلچین هفته بود.

«سراب»،«سیاه‌مشق»، «بانگ نی »، «تاسیان»، «آینه در آینه»، «یادگار خون سرو » و «راهی و آهی» از آثار این شاعر برجسته ایرانی است.

«حافظ به سعی سایه» تصحیح غزل‌های حافظ به کوشش این شاعر معاصر از مهمترین آثار سایه بشمار می‌آید که نخستین بار در سال ۱۳۷۲ انتشار یافت .

سایه ابتهاج گرچه از سر خانواده و دوستداران کم شد اما سایه‌ی شعرش بر سرزمین ایران تا همیشه گسترده و ترانه‌ها و اشعار زیبایش همچنان در ذهن و قلب مردم باقی است .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.