سنبل آبی معضل رودخانه های لنگرود

0 671

« وحید خرمی » مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان گفت: رودخانه های لنگرود با سنبل آبی درگیرهستند و برنامه لایروبی در این رودخانه ها با مشکل مواجه شده است.

خرمی درحاشیه بازدید از آب‌بندان‌ها و رودخانه‌های شهرستان لنگرود گفت: برنامه‌ریزی لازم برای تسهیل در لایروبی رودخانه‌ها از لنگرود تا چمخاله درحال انجام است تا در فصل بارش شاهد وقوع سیلاب نباشیم.

وی افزود: حل مشکل سنبل آبی تنها از توان یک سازمان خارج است و همه دستگاه‌ها باید برای حل این معضل زیست محیطی همکاری‌ لازم را با متولیان امر داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه وجود سنبل آبی در سیلاب‌های پیش رو قطعا با رشد سریع‌تر و جذب رسوبات راه عبور آب را تنگ و سبب خارج شدن آب از مسیر اصلی خود خواهد شد، تصریح کرد: وقوع چنین اتفاقی قطعا خسارت‌هایی برای تاسیسات اطراف به دنبال خواهد داشت.

در همین رابطه « سیروس شفقی»  فرماندار لنگرود نیز با اشاره به اینکه یکی از معضلات در رودخانه‌های لنگرود وجود سنبل آبی است گفت: این گیاه مهاجم با ایجاد مانع در مسیر عبور آب سبب بالا آمدن سطح آب درهنگام بارش‌ها شده و با نفوذ به اراضی کشاورزی، تجاری و مسکونی خسارت‌هایی را به دنبال دارد.

وی به حجم وسیع سنبل آبی در شهرستان لنگرود اشاره کرد وافزود: در صورت عدم توجه به لایروبی بهموقع رودخانه ها از سنبل آبی درآینده شاهد خسارت‌های سنگینی خواهیم بود.

سنبل آبی گیاه بومی آمریکای جنوبی است که چهارسال قبل برای اولین بار در آبگیرعینک شهر رشت دیده شد و بتدریج قلمرو تصرفات خود را از طریق آبراه ها و کانال در شرق و غرب گیلان گسترش داد. در سال گذشته این گیاه درمحیط های آبی و کانال های آبرسانی شهرستان های لنگرود ، سیاهکل و رودسر در شرق گیلان شناسایی و وارد فاز عملیات منهدم سازی ادارات محیط زیست شد.

کارشناسان معتقدند اگر کنترل و پاکسازی دائم و مدام رودخانه ها و کانال ها از این سنبل آبی صورت نگیرد، تالاب ها ، برکه ها و آبگیرهای این مناطق با بحران زیست محیطی جدیدی مواجه خواهند شد.

این گیاه برای اولین بار در شهرستان لنگرود در سال ۱۳۹۵ در داخل کانال آبرسانی کشاورزی رادارکومه چمخاله مشاهده شد که آب این رودخانه با وارد شدن به آب رودخانه لنگرود، آن را نیز آلوده کرد که طی دو مرحله نسبت به پاکسازی این گیاه در سال های ۹۶ و ۹۷ اقدام شد.

پیشتر نیز«سید امین نجات» رییس اداره میط زیست لنگرود از یک مرحله عملیات پاکسازی و لایروبی رودخانه های لنگرود از سنبل آبی در خرداد ماه گذشته توسط مأمورین یگان حفاظت محیط‌زیست پاسگاه محیط ‌بانی چاف و چمخاله خبر داده بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.