ضعف سامانه های هشدار سیلاب و هواشناسی در گیلان

0 417

در روزهای اخیر فاصله های اعلام هشدار ستاد مدیریت بحران درگیلان بسیار کوتاه شده است و با هر کاهش دما و بارشی در استان، مدیریت بحران استانداری به فرمانداران و مدیران دستگاه های مربوطه برای مقابله با هرگونه حوادث احتمالی هشدار می‌دهد.

«امیر مرادی» مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان با اشاره پیش بینی سازمان هواشناسی مبنی بر نفوذ امواج ناپایدار سطح میانی جو به منطقه افزود: بر این اساس شرایط برای کاهش محسوس دما، افزایش ابر، وزش باد (گاهی شدید) و در برخی نقاط رگبار و بارش باران و رعد و برق (بعضی نقاط شدید) و احتمال تگرگ مهیاست.

اما چرا هر بارشی هر چند جزیی منجر به اعلام هشدار در استان می‌شود؟ آیا تجربه‌ی سیلابهای ماههای گذشته بار دیگر برای استان در راه است؟

امیر مرادی در پاسخ به مرور گفت: در حال حاضر با تغییرات اقلیمی مواجه هستیم و طبق پیش بینی سازمان هواشناسی کشوری ۳ جبهه هوای سرد به سمت شمال کشور در حرکت است که هنوز نمی‌دانیم کدام جبهه و با چه میزان بارشی وارد گیلان می‌شود. بر این اساس گیلان تا یکشنبه‌ی آینده به تناوب درگیر بارشها است.

مرادی با اشاره به اینکه گیلان در برخوردای از سامانه های اعلام هشدار سیلاب رودخانه‌ای دچار ضعف است اضافه کرد: گیلان بیش از ۱۳۰ رودخانه دارد که ۴۰ رودخانه‌ی آن وحشی است. طبق مصوبه‌ی وزارت نیرو کلیه‌ی رودخانه های وحشی باید به این سیستم مجهز باشند اما هنوز این سامانه برای همه‌ی ۴۰ رودخانه وحشی گیلان نصب نشده و تنها ۶ رودخانه به این سامانه مجهز هستند. از این رو اطلاعات لحظه ای از وضعیت رودخانه ها و میزان آب بارش در آنها به ما ارایه نمی شود و لذا موظف هستیم اعلام هشدار کنیم.

مدیر کل بحران استان اعلام کرد: رودخانه‌های حوزه‌ی تالش، رودسر و املش اکثرا درگیر سیلاب هستند و در حریم آنها مساکن روستایی واقع شده است. این درحالیست که بنیاد مسکن آماده‌ی واگذاری اراضی به ساکنین حریم رودخانه ها جهت جابجایی آنهاست. متاسفانه قاچاق چوب و برداشتهای بی رویه و ویلا سازی و کم کاری در آبخیزداری روستاهای بالادست، وقوع سیلاب ها در این مناطق را افزایش داده است.

مرادی تاکید کرد: وزارت نیرو برای اقدامات پیشگیرانه در کاهش سیلابها حدود ۲۰ فعالیت را به ستاد مدیریت بحران استانداری اعلام کرده است.  ما در حوزه‌ی هشدارهای هواشناسی با ضعف سیستم داده های هواشناسی مواجه هستیم . فقط دو سامانه در تالش و آستارا و در قسمتی از شفت داریم. در حوزه‌ی  هشدار سیلاب رودخانه ای نیز در ۶ رودخانه استان  این سیستم فعال است.

گفتنی است اواسط مهرماه گذشته بارش ۲۴۰ میلی متری باران در شهرستان تالش به مدت ۴ ساعت منجر به شکستن پل، تخریب خانه‌ها و آوارگی مردم و مسدود شدن راه‌های ارتباطی روستاهای این منطقه شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.