شن وماسه های پشت سدها برداشت می شوند

با دستور رئیس کل دادگستری گیلان ؛

0 401

با دستور رئیس کل دادگستری گیلان، شن و ماسه‌های پشت سد‌های استان برای اجرای پروژه های عمرانی برداشت می شوند.

برداشت‌های بی‌رویه مصالح ساختمانی از رودخانه‌ها به منظور تامین مصالح ساختمانی پروژه های عمرانی راه سازی و راه آهن به چالش اصلی محیط زیست گیلان تبدیل شده است. بطوریکه سال گذشته معاون وقت هماهنگی امورعمرانی استاندارگیلان تایید کرد درحوزه‌ی تامین مصالح ساختمانی از رودخانه‌ها با مشکل مواجه شدیم و رودخانه‌های استان دیگر حجم و ظرفیتی برای برداشت مصالح و شن و ماسه ندارند.

به گفته کارشناسان محیط زیست برداشت بی رویه شن و ماسه از بستر رودخانه ها به بهانه توسعه صنعت وعمران ضربه های مهلک و جبران ناپذیری بر پیکر محیط زیست وارد کرده و موجب افزایش سطح اثرات زیانبار آلودگی های مکانیکی و بیولوژیکی در رودخانه ها شده است. این درحالیست که در اجرای پروژه های عمرانی، ازظرفیت معادن کوهی استان به خوبی استفاده نشده است.

در همین رابطه «حجت الاسلام و المسلمین حمزه خلیلی» رئیس کل دادگستری گیلان در بازدید از مخازن سد خاکی و سد تاریک سنگر دستور استفاده از شن و ماسه های پشت سد های استان را صادر کرد.

معاون قضایی دادگستری گیلان نیز در این بازدید با اشاره به اینکه یکی از مشکلات مهم اجرای طرح‌های عمرانی استان، تامین مصالح مورد نیاز این طرحهاست گفت: رودخانه‌های استان ظرفیت لازم برای برداشت‌های عمده را ندارند و برداشت بی رویه از رودخانه‌ها موجب تخریب محیط زیست وعدم بهره مندی کشاورزان منطقه از ذخایر آبی می‌شود.

«سیف الله مسرور» افزود: طی برگزاری جلساتی در دادگستری استان مقرر شد؛ شن و ماسه‌های پشت این سد‌ها به نفع مردم و با هدف اجرای طرح‌های عمرانی در اختیار پیمانکاران و دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد تا هم از تخریب محیط زیست جلوگیری شود و هم نیاز طرح‌ها به تامین مصالح رفع شود.

وی گفت: دستگاه قضایی با کسانی که بدون مجوز از رودخانه‌های استان شن و ماسه برداشت می‌کنند، برخورد خواهد کرد.

 لازم به ذکر است؛ در سالهای اخیر رودخانه‌ی سفیدرود به دلیل برداشت‌های بی‌رویه شن و ماسه به‌ شدت تخریب ‌شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.