عقب ماندگی گیلان در حوزه زیرساخت درمانی

0 280

شیوع بیماری کرونا ویروس و کانونی بودن بحران این بیماری در گیلان منجر به عیان شدن کمبودهای زیرساختی دانشگاه علوم پزشکی دراستان شد. بطوریکه در موج اول بحران کرونا این استان با کمبود تختهای بیمارستانی و مراقبتهای ویژه مواجه شد.حتی اختصاص دوهزار میلیارد تومان از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور نیز تاکنون نتوانسته این عقب ماندگی ها را جبران کند. براساس آمارهای دانشگاه علوم پزشکی گیلان برای جبران این عقب ماندگی نیازمند بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان است.

«ارسلان سالاری» رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان درحاشیه‌ی بهره‌برداری از دستگاه CT اسکن در بیمارستان رودبارگفت: عقب‌ماندگی‌های عدیده‌ی گیلان دربخش‌های مختلف از جمله درحوزه‌ی درمان، شیوع انواع بیماری و کمبود زیرساخت‌های حوزه درمان موجب نارضایتی مردم شده به‌ گونه‌ای که در برخی از بیمارستان‌ها مردم در کف بیمارستان می‌خوابند و این زیبنده‌ی استان نیست. وی با بیان اینکه گیلان ازمیانگین کشوری دربرخورداری از زیرساخت های حوزه سلامت عقب است افزود: طی ۱۰ سال اخیر تنها دو CT اسکن در گیلان وارد شده است.

عقب ماندگی های حوزه‌ی سلامت و درمان در گیلان پیش ازاین نیز از سوی دانشگاه علوم پزشکی استان اعلام شده بود. تا جاییکه پیشتر بنا به آمارهای دانشگاه از ۱۰ کلینیک ویژه‌ی طرح تحول سلامت در استان  تنها دو کلینیک به مرحله‌ی بهره برداری رسیده و مابقی پیشرفت فیزیکی کمی دارند. این درحالیست که سایر استان‌ها تمام پروژه های طرح تحول سلامت خود را اتمام و به بهره برداری رسانده اند. همچنین روند احداث بیمارستان ۴۰۰  تختخوابی سایت لاکان که از آن بعنوان تنها بیمارستان جنرال آموزشی استان نام برده می‌شود نیز بسیار طولانی شده است.

در حالیکه پیشتر از سوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان اعلام شد این دانشگاه برای تجهیز و توسعه در حوزه‌ی بهداشت و درمان، نیازمند ۱۳ هزار و ۸۳۰ میلیارد ریال و برای احداث و تکمیل پروژه‌‌ی لاکان بیش از چهار هزار و ۹۹۰ میلیارد ریال اعتبار لازم دارد اما  از بهار گذشته که به دستور معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه بودجه اعتباری دو هزارمیلیارد تومانی به گیلان اختصاص یافت تاکنون بالغ‌ بر ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبارعاید حوزه‌ی سلامت گیلان شده است و فقط دو بیمارستان  در تالش و لنگرود تجهیز و راه اندازی شدند.

عقب ماندگی های گیلان درحوزه زیر ساخت درمانی و سلامت موجب شد سال گذشته «علیرضا رییسی» معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به عقب ماندگی های مزمن گیلان در حوزه‌ی سلامت و زیرساخت ، رتبه‌ی شاخص رضایتمندی مردم ازدریافت خدمات سلامت در گیلان را رتبه سیزدهم کشور اعلام کند.

گفتنی است محمد باقر نوبخت معاون رییس جمهور و رئیس سازمان برنامه بودجه در نشست هیات امنای دانشگاه علوم پزشکی گیلان ،زیرساخت‌های حوزه سلامت گیلان را معیوب و نیازمند کمک عنوان کرد و ارسلان زارع استاندار نیز با اشاره به تخصیص دو هزار میلیارد تومان به استان گفته بود: بخش اعظمی ازاعتبارات تخصیص داده شده سازمان برنامه و بودجه، صرف تکمیل پروژه‌های درمانی ازجمله اورژانس انزلی، فومن و خرید تجهیزات پزشکی نظیر CT اسکن‌ها، اکسیژن سازها، پرداخت معوقات پرسنل و پزشکان و سایر تجهیزات ضروری پزشکی و سرمایه‌ای شده است.

گیلان هشت مرکز آموزشی درمانی در رشت، ۹۶۳ خانه بهداشت، ۹۹ مرکز بهداشتی درمانی شهری، ۲۸۸ پزشک خانواده فعال و ۱۶۶۱ بهورز فعال دارد. همچنین بیشتر بیمارستانها و دانشکده های علوم پزشکی استان قدمتی بالای ۵۰ سال  دارند که این مساله از بزرگ‌ترین ضعف و چالش‌های حوزه سلامت گیلان در بخش عمرانی است.

بیمارستان ۲۳۱ تختخوابی تالش، ۱۳۷ خوابی لنگرود، فاز دوم بیمارستان ۱۷ شهریور، کلینیک‌های ویژه رشت، آستارا و رودسر، مرکز جامع آزمون مجتمع پردیس لاکان، مرکز جامع سلامت رشتیان، توسعه‌ی بیمارستان حشمت و سالن اورژانس از جمله مرکز درمانی استان هستند که برای تکمیل نیازمند ۷۳۵.۵۰۰ میلیون ریال اعتبارهستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.