غیبت مورخان سرشناس و بزرگداشتی در پایتخت

کنگره ملی کوچک جنگلی، از تهران تا کربلا!

0 292

مراسم بزرگداشت میرزا کوچک جنگلی امسال، ۹۳ روز پیش از یازدهم آذر ماه، در برج میلاد تهران با حضور مقامات و شخصیت‌های سیاسی کشور و در غیبت ده‌ها محقق و مورخ سرشناس و معتبر گیلانی برگزار شد.

مراسمی که وقتی به اسامی لیست مدعوین و سخنرانان نگاهی بیاندازیم جای سوالی بوجود می‌آید که چرا به این شکل و بدون توجه به اهمیت موضوع تاریخ مبارزات جنگل و اهداف و شخصیت میرزا و دعوت از پژوهشگرانی که سالها در این عرصه مطالعه داشته‌اند برپا شده آن هم در شرایطی که به نظر می‌رسد تعداد مدعوین گیلانی بیشتر از مسوولین و فرهنگ دوستان پایتخت است و ضرورت اجرای آن در تهران مشخص نیست!

در این مراسم، در کنار مقامات سیاسی کشور وزیر ارشاد، محمد مخبر معاون اول رییس جمهور، حداد عادل رییس اسبق مجلس شورای اسلامی و رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، آیت الله فلاحتی نماینده ولی فقیه در گیلان، استاندار گیلان، کاظم دلخوش رییس مجمع نمایندگان گیلان و خسرو معتضد مورخ تاریخ رسمی، مجری و کارشناس «برنامه‌های تاریخ معاصر» شرکت داشتند.

بیش از یک قرن از زمانی که یونس استاد سرایی بزرگ مرد گیلانی درس و حوزه را رها کرد و برای کمک به مشروطه خواهان راهی تهران شد می‌گذرد. او با کمک انقلابیون موفق به فتح تهران شد و در بازگشت نهضت جنگل را پایه گذاشت تا دست چپاولگران را از جان و مال مردم دیار خود کوتاه و جمهوری را پایه گذارد که برطبق مرامنامه اش آسایش عمومی و نجات طبقه زحمتکش، تحصیل آزادی و تساوی حقوق مردمانش را فراهم کند.

اکنون در برجی بلند در قلب تهران که نام “میلاد” بر خود دارد، کنگره‌ای ترتیب داده شده تا میرزای آزادیخواهان ایران را پاس بدارند.

مراسم با اجرای سرود زیبای میرزا توسط ارکستر گیلان آغاز شد و یاد و خاطره میرزا کوچک گیلانی و دلاورمردی هایش برای مردم مرور شد .

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در طلیعه این کنگره گفت: میرزا چهار بار رسما به تهران آمد، یک بار برای فتح تهران همراه با مشروط خواهان، یک بار با تبعید توسط عمال روسیه تزاری، یک بار سر بریده اش به تهران آمد و اما این بار در قالب اجلاسیه تهران کنگره میرزا در اوج شکوه به تهران آمد .

ثقتی اظهار داشت: آنچه نقشه راه ما و چشم‌انداز ما برای کنگره میرزا ترسیم شده معرفی نهضت جنگل و شخصیت میرزا است که الگویی برجسته و تمدن ساز را به نسل جوان معرفی کنیم .

حداد عادل با اشاره به این که سال گذشته باید یکصدمین سال شهادت میرزا را گرامی می‌داشتیم که به علت کرونا به تعویق افتاد اظهار کرد: به روح پاک میرزا درود می‌فرستم که در ۴۱ سالگی جان بر سر ایمان و آرمان خود نهاد .

وی افزود گیلان در همه موضوعات تاریخی فرهنگی جایگاه ممتازی به خود اختصاص داده است .

به نسل جوان یادآوری کنیم این کشور با مجاهدت چه مردان بزرگی حفظ شده، این را جوانان بدانند که پای این کشور بایستند و بدانند ایران ارزان پا برجا نمانده است.

وزیر ارشاد گفت: عظمت کار میرزا را در بستر تاریخ باید دید. بذرهایی که میرزا و آزادیخواهانی چون او کاشتند در انقلاب ۵۷ به درختی تناور تبدیل شد.

وی خاطرنشان کرد: تاریخ فرهنگ و هنر و سرشت پرعظمت گیلان نشان داده گیلان همیشه در بخش‌های مختلف در کشور ما پیشرو بوده، شخصیت‌های بزرگی در حوزه‌های مختلف در کشور تربیت کرده در حوزه دینی بزرگانی چون آیت الله بهجت در تاریخ ما می‌درخشند .

وزیر افزود: هفته گذشته خاکسپاری یکی از بزرگترین شاعران معاصر کشورمان را در گیلان داشتیم .

میرزا در مقطعی از تاریخ ایران، نهضت جنگل را بر پا کرد که کشور ملعبه دست مقامات سفارت‌های خارجی بود و عمال آن‌ها مشغول تاراج اموال مردم بودند. بی ثباتی، نا امنی، گرسنگی، قحطی، شرایط تلخ ایران ما بود.

استاندار گیلان نیز با اشاره به جایگاه ویژه میرزا کوچک در تاریخ سیاسی ایران پیشنهاد ایجاد موزه میرزا و نهضت جنگل را داد و بر لزوم تولید محتواهای فرهنگی، هنری و علمی در مورد میرزا و نهضت جنگل تأکید کرد.

فلاحتی نیز در بخش دیگری از کنگره گفت: میرزا می‌تواند گفتمان مفاهمه‌ی امروز بشر باشد .

وی اظهار کرد: میرزا و نهضت او الگویی برای بشریت است. او توانست فتوحات عظیمی را در قلب انسانها ایجاد کند. امروز جمهوری اسلامی بخشی از آرمان‌های میرزا را به منصه ظهور رساند.

خسرو معتضد نیز گفت: میرزا تجزیه طلب نبود مسلمانی بود که آداب دینی را به جا می‌آورد .

وی افزود: اخیرا اسناد و اطلاعاتی از میرزا به دستم رسیده است.

میرزا جان و مال و ناموس مردم را از دست سربازان عنان گسیخته روسی در امان نگه داشت.

مردم گیلان پشت سر میرزا بودند و برایش جان می‌دادند و میرزا نیز عاشق ایران بود و در دل مردم ایران جای دارد.

دلخوش گفت : تاریخ گیلان سراسر افتخار است و بزرگان بسیاری دارد.

وی خاطرنشان کرد که دو کار باید انجام دهیم یکی این که امثال میرزا را برای تاریخ خود نگه داریم و دیگر این که بزرگانی که الان حضور دارند را قدر بدانیم.

وی با اشاره به اهمیت انجام کارهایی همچون موزه نهضت جنگل و انتشار سالنامه میرزا اجرای این مهم را منوط به تخصیص بودجه در قانون برنامه و بودجه دانست .

لازم به ذکر است بر اساس تصمیم ستاد برگزاری، قرار است همایش‌های بعدی در شهر قم، کربلا و سپس گیلان برگزار شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.