فرصتهای اقتصادی ایران در اتحادیه اوراسیا

اتحادیه اوراسیا ظرفیت مناسبی درتوسعه صادرات غیرنفتی ایران

0 435

درهمایش بین المللی اتحادیه اقتصادی بازرگانی اوراسیا و نقش ژئوپولیتیکی مناطق آزاد در توسعه روابط منطقه ای درسازمان منطقه آزاد انزلی،«مرتضی بانک» دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی،«سید یحیی صفوی» رییس انجمن ژئوپلتیک ایران ،«کاظم جلالی» سفیر ایران در روسیه ، «محمد اسلامی» وزیر راه و شهرسازی به صورت حضوری و«رضا اردکانیان» وزیر نیرو،«اندری اسپلیوف» وزیر اتحادیه اقتصادی بازرگانی اوراسیا ،«الیک پانکراتف» وزیرهمکاری های گمرکی اتحادیه اقتصادی بازرگانی اوراسیا،«سرگئی میلوشکلین» مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستراخان روسیه،«کابی یف» رییس انجمن تجارت اسلامی روسیه، «فرهاد دژپسند» وزیر امور اقتصادی و دارایی، «ولادیمیر اوبیدنوف» رییس شورای تجارت روسیه و ایران تصویری سخرانی انجام دادند.

 ضرورت افزایش سهم ایران از اوراسیا با برند سازی و قدرت ترانزیت

«محمد اسلامی» وزیر راه و شهرسازی دراین همایش گفت:داشتن قدرت تجارت و دستیابی به بازار پایدار نیازمند تولید با کیفیت و برند سازی در بازارهای هدف،جامعه مصرف و جامعه تولیدکننده است.

وی با اشاره به تأثیرگذاری اتحادیه‌ی اوراسیا در بهبود روابط اقتصادی ایران با آسیای مرکزی و حوزه قفقاز گفت: اهمیت ژئوپلیتیکی اتحادیه اوراسیا بسیار زیاد است زیرا با استفاده از تعرفه‌های ترجیحی، کاهش استفاده از دلار، افزایش سهم عرضه ملی در پرداخت‌های تجاری، تنوع‌بخشی به صادرات ایران و استفاده از ظرفیت‌های اتحادیه به‌عنوان درگاهی برای تأمین نیازهای اساسی امکان سرمایه‌گذاری مشترک در بخش‌های مختلف تولیدی و ایجاد بازار مشترک را فراهم می‌آورد.

سهم ۳ درصدی اوراسیا در بازار جهان

«رضا اردکانیان» وزیر نیرو اتحادیه اوراسیا نیز دراین همایش با اشاره به سهم سه درصدی تولید ناخالصی‌های جهان توط کشورهای عضو این اتحادیه از آن بعنوان ‌یک فرصت کم‌نظیر درحوزه اقتصادی کشور نام برد و گفت: استفاده از ظرفیت اتحادیه اوراسیا بدون بهره‌مندی از بخش خصوصی قوی غیرممکن است. درکنار توجه خاص به ایجاد زیرساخت‌های تجاری لازم است توجه ویژه‌ای نیز به متولیان اجرای موافقت‌نامه به عمل بیاید در این چارچوب ضرورت بازنگری در ساختار و کارکرد سازمان توسعه تجارت به‌عنوان متولی اصلی تجارت کشور به تقویت جایگاه این سازمان پرداخته شود.

بررسی کلان روندهای اقتصاد جهانی و جایگاه اقتصادی اتحادیه اوراسیا

«سید یحیی صفوی» دستیار ومشاورعالی رهبری نیز درهمایش بین المللی اتحادیه اوراسیا درخصوص نقش مناطق آزاد درتوسعه روابط منطقه در این قراردادهای اقتصاد جهانی گفت: اتحادیه اقتصادی اوراسیا با داشتن ظرفیت‌های عظیم و متنوع استراتژیک امنیتی و داشتن شبکه حمل و نقل ریلی، دریایی و زمینی و وجود مناطق آزاد در کشورهای عضو، می توانند اتحادیه را به یک اتحادیه همه جانبه درون قاره ای و فرا قاره‌ای تبدیل کرده و موقعیت جغرافیایی و ژئوپلوتیکی غیرقابل جایگزین جمهوری اسلامی که در دنیا کم نظیر است به عنوان یک چهار راه ترانزیتی محور می‌تواند محورهای چین – قزاقستان – آسیای مرکزی و خاورمیانه را به مدیترانه و اروپا وصل کند.

لزوم ایجاد شرایط مبادلات اقتصادی بین روسیه و ایران

«کاظم جلالی» سفیر ایران در مسکو نیز با تاکید به استفاده از ظرفیت ها  و افزایش حجم مبادلات اقتصادی بین ایران و روسیه اظهار کرد: براساس توافقات انجام شده می توان شرایط را برای واردات و صادرات ۸۶۲ قلم کالا بین ۲ کشور ایجاد کرد که این امر ظرفیت مناسبی برای توسعه صادرات غیرنفتی ایران در حوزه اوراسیا ایجاد می کند.

کاظم جلالی همچنین حجم معادلات ایران با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا را در یک سال منتهی به مرداد سال ۹۹ معادل ۲ میلیارد و ۷۹۱ میلیون دلار اعلام کرد و افزود : این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۸ ، ۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد که ارتقاء بیش از پیش آن مستلزم ایجاد زیرساخت ها و بهره گیری از فرصت های پیش روست.

۵۴ درصد صادرات ایران به روسیه

«آندروی وادوف» سرکنسول روسیه در رشت نیز با بیان اینکه ۵۴ درصد از مناسبات اقتصادی ایران با اوراسیا مختص به روسیه است گفت: تعمیق هرچه بیشتر روابط ایران و روسیه می‌تواند نقش ایران را در حوزه‌ی تجاری و ترانزیتی اوراسیا ارتقاء دهد. از زمان آغاز همکاری ها روسیه در بین کشورهای اتحادیه اوراسیا، ۵۴ درصد صادرات ایران را به خود اختصاص داده است.

آندره وادوف افزود: دو کشور روسیه و ایران درحال حاضر درحال اجرای طرح های انتقال برق، گاز، زیر سازی راه، نیروگاههای حرارتی پروژه های نفت و گاز و برقراری خطوط راه آهن می باشند. واردات غلات، چوب، ماشین آلات کشاورزی، تجهیزات معدنی از روسیه به ایران در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال قبل ۲۰ درصد افزایش یافته است. طی اعلام مقامامات گمرک ایران طی ۱۲ ماه گذشته از زمان اجرای موافقت نامه بین ایران و کشورهای اتحادیه اوراسیا حجم تجارت بین ایران و اوراسیا به میزان ۹ درصد رشد داشته است.

موافقت‌نامه ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا  اقدامی در جهش تولید

«مرتضی بانک» دبیرشورای عالی مناطق آزاد کشور نیز با بیان اینکه مناطق آزاد کشور دروازه کریدورهای بین‌المللی تجاری هستند، گفت: موافقت‌نامه ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا بزرگ‌ترین تحول تجاری پس از انقلاب است.

بانک ، با اشاره به امضای تفاهم‌نامه ایران با ۱۵ کشور اتحادیه اوراسیا تاکید کرد: این تفاهم نامه یک بازار رقابتی ایجاد کرده و کشورها از این طریق می‌توانند مایحتاج خود در عرصه‌های مختلف را تأمین کنند.‌ زیرا امضای این تفاهم‌نامه ابزار تحقق برون‌گرایی اقتصاد است که پویایی تجارت، تسهیل سرمایه‌گذاری و جهت‌دهی به ظرفیت‌های تولید داخلی را به همراه دارد.

وی افزود: با انعقاد این‌گونه تفاهم‌نامه‌ها و توجه به مزیت‌های نسبی و رقابتی در بازارهای خودی و شرکای تجاری، از طریق ایجاد توازن تجاری در صادرات توانمندی‌ها و واردات مایحتاج، علاوه بر توسعه بازار عرضه برای واحدهای تولیدی، منابع بهینه‌ای را جهت تأمین تقاضای داخلی تأمین می‌کند. موافقت‌نامه ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا  به‌ عنوان بزرگ‌ترین تحول تجاری پس از انقلاب و یکی ازمؤثرترین اقدامات در راستای توسعه بازار، اشتغال‌زایی، بهبود حمل‌ونقل و جهش تولید است‌.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.