منطقه آزاد انزلی بهترین گزینه در تقویت اتحادیه اقتصادی اوراسیا

درهمایش بین‌المللی اتحادیه اقتصادی اوراسیا در منطقه آزاد انزلی عنوان شد

0 438

درهمایش یک روزه‌ی بین‌المللی اتحادیه‌ی اقتصادی اوراسیا و نقش ژئوپلیتیک مناطق آزاد در توسعه روابط منطقه‌ای که درمرکزهمایش های بین المللی سازمان منطقه‌ی آزاد انزلی برگزار شد، بربهره گیری کشورها از اتحاد‌های استراتژیک در حوزه‌های اقتصادی و تجاری  تاکید و از منطقه آزاد انزلی بعنوان بهترین گزینه مناطق آزاد کشور در تقویت اتحادیه اقتصادی اوراسیا نام برده شد.

«محمد ولی روزبهان» رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه‌ی آزاد انزلی با بیان این مطلب درسخنرانی افتتاحیه همایش گفت: با آغازهزاره‌ی سوم و رواج تفکر جهانی شدن درحوزه های مختلف، کشورها توانسته اند با بهره گیری از اتحادهای استراتژیک درحوزه های گوناگون به ویژه حوزه های اقتصادی و تجاری به یکدیگر نزدیکتر شده و مشارکت های خود را در سطوح منطقه ای یا جهانی ارتقا بخشند.

محمد علی روزبهان اظهار داشت: در این راستا موافقتنامه تعرفه ترجیحی جمهوری اسلامی ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا ، با جمعیتی بالغ بر ۱۸۱ میلیون نفر گام مهمی بود که آبان سال ۱۳۹۸ در قالب همگرایی و همکاری منطقه‌ای و با هدف تسهیل تجارت و ایجاد بستری برای تشکیل منطقه آزاد تجاری برداشته شد. درتبیین اهمیت استراتژیک این توافقنامه برای ایران باید به رویکرد آینده نگرانه کشورمان در منطقه برای نقش آفرینی بیش از پیش در عرصه های جهانی اشاره کرد. چرا که از نقاط قوت این اتحادیه می توان به قرار گرفتن آن در منطقه ژئواستراتژیک میان شرق و غرب و در میان اتحادیه اروپا، چین، هند، آسیای میانه و خاورمیانه و قاره مورد توجه دهه کنونی یعنی کشور‌های افریقایی و همچنین با قابلیت دسترسی به هر چهار گوشه جهان؛ تنوع منابع و برخورداری از زیرساخت‌ها، شهرک‌های بزرگ صنعتی و نیروی انسانی ماهر، مزارع کشاورزی و مجموعه‌های صنعتی اشاره کرد.

روزبهان تصریح کرد: در این زمینه منطقه آزاد انزلی در استان گیلان به عنوان تنها منطقه آزاد شمال کشور نقش مهمی را در تسهیل تبادلات تجاری با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا  با کشورهای ذکر شده در جنوب ایران ، در صورت تکمیل زنجیره لجستیک به ویژه تسریع در تکمیل اتصال خط ریلی به بندر کاسپین و توسعه و نوسازی ناوگان دریایی ایفا خواهد کرد .

وی اظهار داشت: همچنین نظر به ظرفیت های متنوع ژئواستراتژیک و ژئواکونومیک، منطقه آزاد انزلی به عنوان تنها منطقه آزاد مستقر دراستان گیلان با توجه به  زیرساخت‌های لجستیکی موجود از جمله مناطقی بود که سال گذشته در کنار منطقه آزاد ارس به عنوان‌ کانون زمینی؛ منطقه آزاد چابهار به عنوان‌ کانون لجستیک پشتیبان و منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به عنوان‌ کانون لجستیک هوایی؛ از سوی شورای عالی مناطق آزاد کشور به عنوان‌ کانون دریایی در موافقت‌نامه اوراسیا معرفی شد.

«ارسلان زارع» استاندار گیلان نیز دراین همایش  بیان کرد: توسعه اقتصادی با کشور‌های هدف، بهترین راهکار برای مقابله با اثرات مخرب تحریم هاست.

وی افزود: برگزاری این همایش بین المللی در شرایط سخت کرونایی نشان دهنده‌ی اهمیت اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای جمهوری اسلامی ایران برای بهبود مناسبات اقتصادی است.

استاندار گیلان عضویت در اتحادیه‌ها و تشکل‌های منطقه‌ای و نیز بهره مندی از مزایای آن را در افزایش مبادلات تجاری موثر دانست و گفت: استان‌های مرزی در صادرات به کشور‌های همسایه، همواره پیشرو و فعال بوده و در ایجاد پیوند اقتصادی، توسعه صادرات غیرنفتی و جذب سرمایه گذار‌های خارجی نیز جایگاه ارزشمندی دارند.

زارع به بالابودن تعرفه‌های گمرکی به عنوان مانعی بزرگ برای توسعه صادرات در کشور اشاره کرد و گفت: عضویت موقت ایران در این اتحادیه فرصتی مغتنم برای توسعه روابط تجاری با کشور‌های عضو این اتحادیه با حذف قوانین مزاحم است. با توجه به ظرفیت‌های گیلان، تجار و بازرگانان داخلی باید از این فرصت ویژه برای صادرات محصولات و کالا‌های ایرانی با برخورداری از تعرفه‌های ترجیحی بهره‌ مند شوند.

استاندار گیلان گفت: منطقه آزاد تجاری- صنعتی انزلی به عنوان تنها منطقه آزاد شمال کشور در سال‌های اخیر با سرعت در حال توسعه است و در آینده ۲۲ اسکله آن فعال می‌شود.

زارع افزود: با توجه به وجود معافیت‌های گمرکی، مالیاتی و سایر تمهیدات قانونی، منطقه آزاد انزلی می‌تواند در تقویت اتحادیه اقتصادی اوراسیا و در توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی با کشور‌های عضو این اتحادیه نقش مؤثری داشته باشد و به موارد لجستیکی ارتباطات که موضوع این تفاهم نامه است، عمل کند.

استاندار گیلان برگزاری دوره‌های آموزشی در خصوص توافقنامه اوراسیا برای کارکنان دولت، تجار و بازرگانان و همچنین تشکیل کارگروه مشترک با همتایان خارجی برای رفع موانع احتمالی را امری مهم دانست و ابراز امیدواری کرد که با تقویت این تشکل منطقه ای، بتوان شرایط مطلوب را برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری با کشور‌های هدف بوجود آورد، زیرا گیلان با داشتن زیرساخت‌های لازم، این ظرفیت را دارد که در عرصه گسترش مناسبات اقتصادی و از آن مهم تر، ارتقای تراز تجاری درعرصه مبادلات بازرگانی نقش آفرین باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.