معادن غیر‌فعال گیلان در راه احیا

0 419

سال گذشته بود که استاندار گیلان درجلسه‌ی پیشرفت فیزیکی پروژه های بزرگ عمرانی   استان از جمله راه آهن رشت انزلی گفت: کمبود مصالح نباید موجب تاخیر و کندی در اجرای پروژه های بزرگ و مهم و عمرانی شود. وی با اشاره به اینکه نسبت به بهره برداری از معادن استان در گذشته برنامه ریزی خوبی نشده تاکید کرد: برای تکمیل پروژه های عمرانی و ایجاد ظرفیت های اشتغال از ظرفیت معادن استان استفاده شود.

این درحالیست که پیشتر نیز استانداردرجلسه‌ی شورای معادن گیلان ، خواستار شناسایی معادن بزرگ و بلاتکلیف در سطح استان‌شد و تأکید کرد: کسانی‌ که این معادن را در اختیار دارند برای به احیای معادن اقدام کنند و فرصت لازم نیز به آنان داده می‌شود و در صورت عدم موفقیت، معادن را آزاد کنند. زارع هدف از این مصوبه را  رونق بخشی به تولید محصولات معدنی، ایجاد تحرک و احیای معادن غیرفعال عنوان کرد.

درهمین رابطه امروز«منوچهر صدفی» معاون امور صنایع و معادن سازمان صمت گیلان از احیاء مجدد معدن سنگ ملجا دشت گیلان خبر داد و گفت: این معدن فعالیت خود را با ظرفیت تولید ۷۴ هزار تن سنگ لاشه در سال، مجدداً آغاز کرده است.

صدفی ، فعالسازی مجدد معادن در سال جهش تولید را گامی مهم در جهت تحقق اهداف سال بیان کرد و افزود: براساس رای شورای معادن استان، مشروط به انجام تعهدات در قبال پرداخت حقوق دولتی و نیز فعالسازی، این معدن سنگ رفع سلب صلاحیت شده است.

وی با بیان اینکه احیاء معادن در سرعت دهی به عمران و آبادانی تاثیرگذار است عنوان کرد: این معدن طی مهلت مقرر از ناحیه این سازمان و انجام تعهدات مالی و فنی از سوی بهره بردار از جمله عقد قرارداد مسئول فنی و استقرار ماشین آلات لازم و نیز همکاری دادستان شهرستان املش در هفته دولت پس از یک دوره تعطیلی سه ساله شروع بکار کرد.

منوچهر صدفی در گفتگو با مرور در خصوص تاثیر احیا معادن در توسعه‌ی اقتصادی گیلان افزود:  تامین مصالح مورد نیاز پروژه های عمرانی و سرعت دهی به پروژه های راه سازی ، کاهش هزینه‌ی تمام شده مصالح ساختمانی و هزینه های حمل و نقل مصالح از استانهای دیگر از مزایای احیای معادن استان است.

وی ادامه داد : از ۱۱۲ معدن ثبت شده‌ی استان ، ۵۶ معدن فعال هستند. درحال حاضر برنامه‌ی سازمان رفع سلب صلاحیت ازمعادن غیرفعال و حل مشکلات معارض برخی از معادن از جمله معارضین محلی ، زیست محیطی و منابع طبیعی و کسب استعلامات لازم است.

معاون امور صنایع و معادن سازمان صمت گیلان معادن موجود در گیلان را شامل معدن آهک ، مارن ، سنگ لاشه ، میکا و شن وماسه عنوان کرد و گفت: ۶۰ درصد معادن استان رودخانه ای و ۴۰ درصد معادن کوهستانی هستند.

گفتنی است میزان برداشت سالانه از معادن فعال گیلان  ۱۲ میلیون تن در سال است. همچنین از ۲۲ زون معدنی انتخاب شده در سطح کشور ۳ زون متعلق به گیلان است که می‌تواند فرصت مناسبی برای تامین مصالح پروژه های عمرانی استان باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.