منابع آب روستای حیران با فعالیت معدن تخریب می شود

به دنبال صدور مجوز برداشت شن و ماسه در قوش داشی آستارا:

0 738

پس ازآنکه درسال ۱۳۹۲ مجوز برداشت شن و ماسه از منطقه‌ی «قوش داشی»حیران آستارا با تصمیم شورای تامین وقت شهرستان و دستور مقام قضایی باطل شد، بار دیگر صدور مجوز جدید برای شروع فعالیتهای این معدن، حواشی زیادی به دنبال داشت.

درهمین رابطه روز گذشته «ولی داداشی» نماینده‌ی سابق شهرستان آستارا در نامه‌ای سرگشاده به رئیس قوه قضاییه، خواستار رسیدگی به این موضوع شد.

 داداشی دراین نامه نوشت: برداشت شن وماسه ، منجر به وارد شدن خسارت شدیدی به منطقه می‌شود. از اینرو لازم است هرگونه عملیات اجرایی درمنطقه تا تصمیم قطعی مقامات اجرایی و قضایی متوقف شود تا مجدداً مردم منطقه دچار آسیب و گرفتاری ناشی از این تخریب نشوند.

درعین حال به گفته‌ی «فرهاد دلق پوش» رییس سازمان صمت گیلان به پایگاه مرور، صدور مجوز برداشت شن وماسه با تصمیم شورای معادن استان و در راستای احیای معادن غیرفعال استان انجام شده است.

دلق پوش به مرور گفت: پروانه‌ی فعالیت این معدن از ۱۰ سال گذشته صادر شده و مربوط به امروز نیست. لذا شروع برداشت شن وماسه معدن از نظر این سازمان قانونی است و نباید  به خاطر جوسازیهای برخی که به دنبال منافع شخصی اند، جلوی فعالیت معدن را گرفت. چنانچه شورای معادن استان نیز بارها به فعال سازی دوباره‌ی آن تاکید داشته و دیوان عدالت اداری نیزحکم لازم را صادر کرده است.

رییس سازمان صمت درخصوص پیشینه‌ی تاریخی منطقه و اثرات تخریبی فعالیت معدن نیز پاسخ داد: چه درسالهای گذشته و چه حال حاضر سازمان میراث فرهنگی استان موافقت خود را در استعلام های انجام شده اعلام کرده است.

اما از سوی دیگر«غلامرضا مرحبا» نماینده‌ی مردم آستارا درمجلس شورای اسلامی در گفت وگو با مرور تاکید کرد: اجازه‌ی غارت انفال و منابع طبیعی درمنطقه‌ی بکر و تاریخی قوش داشی حیران را نخواهد داد.

مرحبا با بیان اینکه مشکل شخصی با دریافت کننده‌ی مجوز ندارد افزود: مجوز برداشت به فردی ارایه شده که درسایر مناطق نیز دارای معدن است ومی تواند نیاز شن وماسه‌ی خود را از آنها تامین کند. لذا اجازه نمی دهم به دلیل تامین منافع شخصی، انفال و مال مردم مورد تخریب قرار بگیرد.

وی با اشاره به تاریخی بودن منطقه نیز افزود: تاکنون مطالعه و تحقیق کافی درمنطقه صورت نگرفته و از میراث فرهنگی استان انتظار داریم هرچه سریعتر منطقه‌ی قوش داشی را محدوده‌ی تاریخی اعلام کند.

مرحبا تاکید کرد: مهمترین موضوع در فعالیت معدن تخریب چشمه تامین آب شرب و کشاورزی روستای حیران است. با فعالیت این معدن، یک روستا آب شرب خود را از دست می‌دهد.

نماینده آستارا با اشاره به اینکه قوش داشی نگین آستارا و گیلان است افزود: مردم و مسوولان آستارا اجازه نمی دهند چشم زیبای حیران به دلیل منافع شخصی کور شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.