نان برخی از شرکت‌ها در روغن مورد نیاز مردم

رییس سازمان صمت ادعا می‌کند تقاضای بیش از نیاز بازار را با کمبود روغن مواجه کرده است

0 366

هنوز هم قفسه‌های خالی سوپرمارکت‌ها، مشکل کمبود روغن را به وضوح نشان می‌دهند.

در حالی‌که مسوولین وعده بازگشت آرامش به بازار روغن را داده بودند اما چیزی که در واقعیت وجود دارد التهاب بازار است.

هفته گذشته بود که «مهدی نقدی» معاون بازرسی و نظارت سازمان صمت گیلان در گفت و گو با مرور از تعهد تولید روغن استان توسط سه کارخانه‌ی روغن کشی کندوج صومعه سرا، گنجه‌ی رودبار و بالک شهر صنعتی رشت خبرداده بود.

وی به مرور گفته بود: «شرکت کندوج صومعه سرا که متعهد شده بود ۳۰ تن روغن خوراکی تولید کند موفق به این کار نشد و در حد ۱۲ تن تولید داشت. اما شرکت بالک شهرصنعتی توانست طبق تعهد با سازمان، ۲۵ تن روغن تولید کند که این میزان تولید درسطح شهرستانهای استان به طور روزانه توزیع می‌شود. با شرکت گنجه‌ی رودبار نیز در حال مذاکره و رایزنی هستیم».

اما این روزها مشکل بزرگ دیگری بر سر راه توزیع روغن وجود دارد. شرکت‌های توزیع کننده روغن همراه با روغن یک محصول دیگر خود را به فروشگاه‌های موادغذایی و سوپرمارکت‌ها  تحمیل کرده و بدون کالای اضافه از فروش روغن خودداری می‌کنند.

در این باره یکی از فروشندگان مواد غذایی به مرور گفت :«شرکت‌های توزیع، روغن را با چند کارتن کالای اضافه به ما می‌فروشند. هفته گذشته یکی از شرکت‌ها بیست و پنج کارتن روغن را فقط در صورتی به ما می‌فروخت که به همراهش پنجاه کارتن رب بخریم. شب گذشته شرکتی دیگر چهل عدد روغن را به همراه چهل عدد (دو کارتن) کروسان پچ پچ به ما فروخت. در واقع هیچ شرکتی نیست که بدون کالای اضافه روغن تحویل مغازه‌دار بدهد. از باطری نیم قلمی تا رب و …

 ما به خریداران فقط روغن می‌فروشیم. روغنی که از تحویل تا فروش نهایت یک ربع زمان می‌برد و اصلاً به چیدن در قفسه‌ها نمی‌رسد. اما کالاهای اضافه که به همراه روغن خریده‌ایم روی دست‌مان می‌ماند و به سختی فروش می‎رود.»

از سویی دیگر فروشگاههای زنجیره‌ای جز روغن ذرت که قیمت بسیار بالایی دارند چیز دیگری ندارند. پشت شیشه برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم نوشته‌اند روغن نیست و برخی دیگر فقط روغن پخت و پز دارند.

در همین رابطه  سید ابراهیم سیدزاده رییس بازرسی اصناف در خصوص شرکت‌های توزیع‌کننده که کالایی را به اجبار همراه با روغن به فروشگاه‌ها ارایه می‌دهند به مرور گفت: این کار تخلف است و هر واحد صنفی که با چنین تخلفی مواجه شد حتماً مراتب را به بازرسی گزارش دهد تا اقدامات لازم انجام گیرد. تاکنون برخی از فروشگاه‌های مواد غذایی گزارش این تخلفات را به ما ارایه کردند و حتماً برخورد لازم با شرکت‌های توزیع‌کننده صورت خواهد گرفت.

فرهاد دلق‌پوش رییس سازمان صمت گیلان نیز درباره مشکل کمبود روغن به مرور گفت: در حوزه روغن هیچ کمبودی نداریم. دو کارخانه روغن در استان گیلان به صورت شبانه‌روزی در حال تصفیه روغن هستند و  به بازار عرضه می‌کنند. از دو کارخانه خارج از استان هم مقادیری که بر اساس سهمیه روغن خام استان در نظر گرفته شده به بازار تزریق شده است. متأسفانه  جو روانی برای کمبود روغن ایجاد شده و مردم  بیش از پیش متقاضی روغن شده‌اند و مرتب خرید انجام می‌شود.

 دلق‌پوش در زمینه محتکران روغن به مرور گفت: بعضی از فروشگاه‌ها از این فرصت سوءاستفاده می‌کنند و روغن را احتکار می‌کنند که با آنها به شدت برخورد می‌کنیم و کالاهای کشف شده از آنها بعد از طی مراحل قانونی و صدور حکم تعزیراتی در شبکه توزیع قرار می‌گیرد.

رییس سازمان صمت استان گیلان در ادامه به کمبود روغن سرخ‌کردنی اشاره کرد و گفت: کمبود روغن سرخ‌کردنی هم در حد نیاز تأمین شده و عرضه در فروشگاه‌های زنجیره‌ای سطح استان مرتب انجام می‌گیرد. از نظر ذخائر استراتژیک استان مشکلی نداریم. این مشکل طی روزهای آینده کامل برطرف خواهد شد. آماری که از برخی فروشگاه‌ها گرفتیم نشان می‌دهد که یک خانواده چندین بار از فروشگاه روغن تهیه کرده است. این نشان می‌دهد که تقاضا زیاد شده است.

وی همچنین در مورد تخلف فروش اجباری کالا به همراه روغن  به  خبرنگار مرور گفت: هیچ توزیع‌کننده‌ای حق ندارد همراه با روغن به اجبار کالایی دیگر به مغازه‌دار بفروشد. همچنین فروشنده‌ها نیز نباید به همراه روغن کالای اجباری به مردم بفروشند. تاکنون چند گزارش از این تخلفات، رسیده که به سرعت برخورد کرده‌ایم. فروشندگان و شهروندان در صورت مشاهده چنین تخلفاتی از توزیع‌کنندگان روغن و همچنین مغازه‌داران، می‌توانند با  بازرسی نظارت سازمان صمت و همچنین تعزیرات حکومتی تماس بگیرند و تخلف را گزارش دهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.