نرخ برنج گیلان در اختیار دلالان

0 484

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان از نبود نظارت بر کار دلالان برنج انتقاد کرد و گفت: هیچ کنترلی بر دلالی محصولات کشاورزی از جمله برنج وجود ندارد.
«مسعود الماسی» با اشاره به سال خوب کشاورزان برنجکار و پیش بینی فروش خوب محصول برنج افزود: یکی از مسائلی که موجب می شود کشاورزان نتوانند سود مناسبی از فروش برنج داشته باشند، واردات برنج خارجیست که خوشبختانه به دستور دولت، توزیع برنج خارجی در بازار به بعد از فروش برنج های داخلی موکول شده است. اما مهمترین عاملی که موجب می شود قیمت برنج از مزرعه تا بازار تفاوت کمتری داشته باشد، کوتاه تر شدن دست دلالان برنج است.
وی گفت: درحال حاضر کنترلی بر مباحث دلالی در محصولات کشاورزی از جمله برنج وجود ندارد. اگرچه برخی از دلالان منصف تسهیل کننده فروش برنج داخلی در بازار هستند، اما اگر نظارتی بر کار دلالان این محصول صورت گیرد، سود بیشتری از فروش برنج نصیب کشاورزان خواهد شد.
گیلان دومین استان تولیدکننده برنج کشور است و به طور میانگین ۷۵۰هزار تن برنج سفید در گیلان تولید می شود. به گفته متولیان جهاد کشاورزی استان ، شرایط آب و هوایی مناسب سالجاری منجر به افزایش ۸ تا ۱۰درصدی تولید برنج سفید در گیلان شده است.
در حالیکه افزایش هزینه‌های کشت و کار از دستمزد نشاءکار گرفته تا نهاده‌های کشاورزی این امید را در دل کشاورزان زنده می کند که در پایان سال زراعی محصول خود را با قیمت مناسب همگام با افزایش هزینه تولید به فروش برسانند اما همواره ورود دلالان و واسطه‌ها در بازاربرنج موجب می شود کشاورزان نتوانند سود مناسبی از فروش محصول کسب کنند.
پیش از برداشت برنج هر کیلو برنج هاشمی و دم سیاه در استان به مرز ۲۶ هزار تومان رسیده بود اما اکنون این ارقام به شدت کاهش قیمت پیدا کردند و از سوی دیگرهمزمان با ورود برنج جدید به بازار کشاورزان نگران عرضه برنجهای خارجی وارداتی به فروشگاها هستند.
پیشتر نیز «صادق حسنی »نماینده مردم رشت با اشاره به قدرت بسیار زیاد رانت‌خواران در حوزه واردات برنج گفته بود: قیمت برنج را در بازار سازمان‌ها و یکسری افراد غیر رسمی تعیین می‌کنند و وزارت جهاد کشاورزی آن‌چنان نقشی در این زمینه ندارد.
وی افزود: طبق آمار مجلس، کشور ما در بدبینانه‌ترین حالت به واردات ۵۰۰ هزار تن برنج نیاز دارد اما به واسطه کارشکنی دلال‌ها دو میلیون تن برنج وارد کشور می‌شود.
نماینده مردم رشت افزود: وارد کنندگان برنج از ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای واردات این محصول استراتژیک استفاده می‌کنند اما قیمت بالای این محصول وارداتی در بازار نشان می‌دهد که افزایش قیمت آن توسط دلال‌ها انجام می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.