بی توجهی دستگاههای اجرایی به پژوهش های زمین شناسی

0 763

«آیت الله رسول فلاحتی» نماینده ولی فقیه درگیلان از بی توجهی به پژوهش های زمین شناسی در توسعه پایدار استان انتقاد کرد.
وی در بازدید از مرکز پژوهش‌های زمین شناسی و اکتشافی گیلان گفت: در حفظ و صیانت زمین به ویژه زمین کشاورزی باید بیشتر بکوشیم و به آن توجه کنیم، چرا که محور آبادانی و توسعه است.
امام جمعه رشت با اشاره به اینکه بی توجهی به پژوهش‌های زمین شناسی نقصی بزرگ است که در آینده مشکلات فراوانی را منجر می‌شود، افزود: دستگاه‌های متولی باید از تحقیقات زمین شناسی برای برنامه ریزی و تصمیم سازی آینده و توسعه استان گیلان بیشتر استفاده کنند. بهره گیری از توان کارشناسان زمین شناسی علاوه بر کاهش آلاینده‌های زیست محیطی می‌تواند در بهبود وضعیت زندگی گیلانیان هم موثر باشد.
«پانته آ گیاهچی» مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی گیلان هم در این زمینه گفت: عدم توجه به مقوله زمین شناسی در برنامه ریزی‌های کلان از مهم‌ترین مشکلاتی است که مرکز پژوهش‌های زمین شناسی و اکتشافی گیلان درگیر آن است.
وی افزود: از مسولان می‌خواهیم که بیش‌تر از گذشته از نتایج تحقیقات این مرکز در تصمیم گیری‌ها بهره گیرند.
گیلان به دلیل موقعیت و جایگاه خاص در ایران، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. قابلیت های مناسب این استان در بخش های منابع طبیعی، کشاورزی، اقتصادی، گردشگری و … موجب توسعه روزافزون مناطق شهری و روستایی، مناطق صنعتی، مناطق ویژه اقتصادی، بندرگاه ها و.. در آن شده است. با توجه به اینکه فعالیت های عمرانی زیربنای اصلی این توسعه را تشکیل می دهند، لذا پایدار بودن این توسعه نیازمند درک صحیحی از شرایط زمین شناسی بخشهای مختلف استان، برای شناخت فرصت ها و یا مخاطرات ناشی از این شرایط، برای انجام فعالیت های عمرانی است. مخاطرات زمین شناسی مختلف مانند لرزه خیزی، زمین لغزش، تغییرات سطح آب دریای خزر، روانگرایی، فرسایش، نشست زمین و.. بعنوان خطرات زمین شناسی، مانع جدی در مسیر توسعه پایدار است. لذا توجه مدیران و برنامه ریزان استانی به پژوهش های زمین شناسی، گام بسیار مهمی درجهت توسعه پایدار استان گیلان خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.