نمایش جام رشی پس از ۳۰ سال

در موزه باستان شناسی رشت؛

0 957

جام زرین رشی و ۲۰۰ قلم ظرف سیمین دوره ساسانی امروزدر موزه باستان شناسی گیلان به نمایش عموم درآمد.

« ولی جهانی» مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در افتتاح این نمایشگاه که به مناسبت روز جهانی موزه‌‌ها و هفته میراث گفت: این جام در سال ۱۳۶۹ در روستای رشی در شهرستان رودبار کشف شد و پس از نمایش در پنج کشور، امروز در زادگاه خود یعنی گیلان به نمایش درآمده است.

وی افزود: علاوه بر جام بی‌نظیر رشی، ۲۰۰ قلم شی که برخی در حفاری‌های باستان شناسی کشف شده و برخی اموال توقیفی است، در این نمایشگاه به نمایش درآمده است.

جهانی اظهارکرد: جام سیمین رشی با روکش طلا، به‌طور اتفاقی در روستای رشی کشف شد و دارای نقوش اساطیری و صور فلکی است و بررسی رمز و راز هر نقش و کارکرد آن در نشست تخصصی طی روزهای آتی، تحلیل می‌شود.

مدیر کل میراث فرهنگی گیلان غار روستای دربند رشی را نیز مهمترین جاذبه منطقه دانست و گفت: سال ۹۰ و پس از کاوش در این غار، همایشی در محل غار دربند برگزار شد، ولی اکنون این غار متولی مشخصی ندارد تا در حوزه گردشگری بیشتر معرفی شود.

گفتنی است، جام زرین رشی در سال ۱۳۶۹ در روستای رشی واقع در شهرستان رودبار کشف شد ولی ۶ ماه پس از انتقال به موزه رشت، به سرقت رفت. با پیگیری‌های پلیس اینترپل، این شی تاریخی در لندن شناسایی و به کشور بازگردانده شد. پس از آن، این شی با شماره ۴۱۵ ثبت و در موزه ملی ایران نگهداری می‌شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.