محدودیت در ایمن سازی و رفع نقاط حادثه خیز ماسوله

ثبت جهانی ماسوله موجب شد؛

0 304

سرپرست راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان از وجود محدودیت های میراثی در تعریض و ایمن سازی جاده گردشگری ماسوله به دلیل ثبت جهانی در فهرست یونسکو خبر داد.

در گیلان بالغ بر ۹۰ نقطه حادثه خیز جاده ای وجود دارد که یکی از علل وقوع  رشد تصادفات در استان، نا ایمن بودن جاده ها، وجود نقاط حادثه خیز وعدم آشکار سازی و اصلاح هندسی این نقاط است.

براساس گزارشات پلیس راه گیلان، همه ساله صدها نفر در استان در تصادفات جاده‌ای برون شهری گیلان جان خود را از دست می‌دهند. نبود روشنایی کافی، عدم خط‌کشی‌ها وعلائم راهنمایی و رانندگی در برخی از جاده های گیلان منجر به تصادفات متعددی در این مناطق شده است.

جاده دسترسی به شهرک تاریخی ماسوله نیز از جمله مسیرهای پرتردد گیلان است که علیرغم گردشگری بودن این مسیر و تلاش برای ثبت جهانی در فهرست یونسکو در زمره جاده های ناایمن و پرتصادف استان قرار دارد. عرض کم، پیچهای خطرناک و ریزش مداوم جداره کوه سالهاست این جاده پردتردد را بخصوص در فصل زمستان و بارش های شدید ناایمن و حادثه خیز کرده است.

اما به گفته «غلامعلی نیک فهم» سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان، محدودیت های میراثی مانع ازتعریض و ایمن سازی این جاده گردشگری شده است.

 نیک فهم به مرور گفت: این جاده در سالهای گذشته چندین بار مورد تعریض و ایمن سازی و اصلاح هندسی قرار گرفت اما همزمان با طرح مباحث ثبت جهانی ماسوله، محدودیتهایی برای هرگونه جاده سازی و ایمن سازی در این جاده ایجاد شد. حتی دیواره سازی جداره کوه که در معرض ریزش مداوم قرار دارد نیز در حریم ثبت جهانی ماسوله تعریف شد و پس از آن از اجرای هرگونه پروژه جاده سازی در مسیر جلوگیری شد.

سرپرست راهداری استان تصریح کرد: در عین حال طی یکسال گذشته ۶ کیلومتراز این مسیر تحت روکش آسفالت قرار گرفت و اخیرا نیز طی مزایده ای، یکی دیگر از پیمانکاران برای روکش ۱۰ کیلومتر آسفالت این مسیر پروژه اجرا می‌کند.

نیک فهم با تاکید به اینکه تعداد نقاط حادثه خیز جاده ای استان هر سه سال بروزرسانی می‌شود اضافه کرد: در حال حاضر نیمی از این مناطق اصلاح هندسی شده اند. اما هرساله نقاط پرحادثه جدیدی در جاده ها ایجاد می شود.

 وی افزود: بعد از احصا و شناسایی این نقاط توسط پلیس راه، باید منتظر ابلاغیه و تخصیص اعتبار از سوی وزارت خانه باشیم.

 نیک فهم همچنین درباره نبود روشنایی در برخی از نقاط جاده ای استان که منجر به وقوع تصادفات شدید در آنها می شود نیز اظهار کرد: دراین باره به طور نقطه ای در برخی از جاده های استان مشکلاتی وجود دارد. ۱۷ نقطه در جاده های غرب و شرق استان شناسایی شدند که تاکنون برای ۱۰ نقطه در جاده های شرق استان روشنایی نصب شده و تا پایان سال نیز برای غرب استان این پروژه اجرایی می شود.

لازم به ذکر است؛ محورهای گردشگری فومن – شفت- سراوان- ماسال – لنگرود- تالش و پیربازار رشت از جمله جاده های پر تصادف برون شهری گیلان هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.