نیمی از کارگران بیکار شده گیلان به کار برنگشتند

0 383

معاون اول رییس جمهور اعلام کرد امسال یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در کشور بیکار شدند. اسحاق جهانگیری افزود: از تابستان گذشته تاکنون۸۱۷ هزار نفر در بخش خدمات بیکار شده‌اند.

شیوع کرونا موج بیکاری و خروج اجباری از بازار کار را مضاعف کرده است. گزارش رسمی مرکز آمار ایران از تاثیرات بحران شیوع ویروس کرونا برنیروی انسانی حاکی است و بر اساس آمارهای موجود از بازار کارکشور، استان‌های سیستان و بلوچستان، فارس، اردبیل، ایلام، خراسان شمالی و جنوبی، گیلان، یزد و اصفهان بیشترین آسیب را از کرونا دیده و به طوری که نرخ مشارکت بیش از ۵ درصد در این استان‌ها کاهش پیدا کرده است.

گیلان نیز از اوایل شیوع ویروس کرونا با تبعات اقتصادی زیادی همراه بوده و بیکاری ‌در سطح وسیعی از استان‌اتفاق افتاد. براساس اعلام بخش اداره‌ی کل تعاون، کار و امور اجتماعی استان، بخش خدمات و گردشگری بالاترین آسیب را در فضای شیوع کرونا متحمل شدند و طی آن کارگران زیادی بیکار شدند.«عباس علیزاده» مدیرکل اداره تعاون و کار استان پیشتر اعلام کرده بود از ابتدای شروع کرونا ۲۶ هزار نفر در گیلان برای دریافت بیمه بیکاری ثبت‌نام کردند که ازاین تعداد ۲۲ هزار و ۶۰۰ نفر مشمول دریافت بیمه بیکاری شدند.

اما چه تعداد از کارگران بیکار شده گیلان در بحران کرونا که به بیمه بیکاری معرفی شدند توانستند به کار باز گردند؟

بنا به گفته‌ی مسؤولان اداره کل تعاون و کار وامور اجتماعی گیلان، دسترسی به آمار بیکارشدگان گیلان، تعداد شکایتهای صورت گرفته از کارفرمایان بخش‌های خصوصی و دولتی درحوزه‌ی امنیتی و حفاظتی بوده و قابل انتشارنیست. اما «حسن ایزدی» رییس تشکیلات خانه کارگر گیلان به مرور گفت: هیچ آماری از تعداد کارگران رسمی و غیررسمی بیکارشده دراستان‌ وجود ندارد، چراکه اساسا چنین اطلاعاتی درهیچ‌کدام از نهادها و دستگاه‌های اجرائی جمع‌آوری و‌اندازه‌گیری نمی‌شود یا حداقل به انتشار درنمی‌آید. اما طبق گزارشات جمع آوری شده از سطح استان و مراجعات صورت گرفته به دوایر حقوقی اداره‌ی کل کار و تشکیلات خانه‌‌ی کارگرگیلان، نیمی از کارگرانی که برای دریافت بیمه‌ی بیکاری معرفی شدند موفق به بازگشت به کار نشدند. بیشترین کارگران بیکار شده‌ی استان از بخش‌های خدماتی، صنوف و واحدهای کوچک تولیدی بوده‌اند.

ایزدی تأکید کرد: نیمی از کارگران استان نیز تاکنون موفق به دریافت مابقی بیمه بیکاری نشده‌اند. دریافت این بیمه در دو قسمت برای معرفی شدگان پیش بینی شده بود.

گفتنی است طی آخرین آمار تأمین اجتماعی استان، گیلان افزون بر ۴۱۷ هزار بیمه شده اصلی دارد. این تعداد کارگران در ۳۹ هزار و ۵۰۰ کارگاه فعال بیمه‌ای و ۳۳ هزار و ۴۰۰ کارگاه نیمه فعال در گیلان به اشتغال مشغول هستند.

براساس مرکز آمار کشور نرخ بیکاری گیلان در زمستان ۹۸، ۱۱.۹ درصد بوده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.