همزمانی افتتاحیه نمایشگاه تاریخ محلی گیلان با سالروز فتح تهران توسط گیلانیان مشروطه خواه

0 675

نمایشگاه تاریخ محلی استان گیلان درتالار قلم سازمان اسناد و کتابخانه‌ی ملی کشور شنبه ۲۲ تیرماه افتتاح شد.

تعداد  ۸۰ برگ سند خطی، تمبر‌های چاپ شده از گیلان، عقدنامه‌های گیلانیان، ۴ تابلو عکس از گیلان قدیم و جدید، ۲۵ کارت پستال از گیلان جدید و قدیم، ۱۳ نسخه از نشریات استان گیلان، ۳ برگ از قرآن منسوب به امام رضا(ع)، اقلامی از نهضت جنگل به همراه بخشی از آثار شاعر برجسته شاعر گیلانی، شیون فومنی و نمونه‌هایی از کتاب‌های منتشر شده از گیلان به نمایش گذاشته شده است.

 

در همین ارتباط “محمدتقی پوراحمدجکتاجی” پژوهشگر و محقق گیلانی که در این نمایشگاه حضور داشت و در همایش روز افتتاحیه  هم سخنرانی کرد، در گفت و گو با مرور بیان می‌کند: نمایشگاه در بزرگترین کتابخانه ملی کشور که فضای دلگشایی داشت با امکانات خوب و بااستقبال بسیار خوب  افتتاح شد. محتوای اسناد و تاریخ معاصر گیلان هم متعلق به مجموعه‌ی  آقای مهران اشراقی مجموعه‌دار گیلانی بود.

جکتاجی در مجموع نمایشگاه را خوب ارزیابی می کند و می گوید: شاید مجموعه برای مدعوین  و رهگذران آن روز چندان جذاب نبود، اما در روزهای بعدی با اطلاع رسانی مناسب پژوهشگرانی که به دنبال تحقیق و بررسی هستند می توانند از آن استفاده کنند.

این پژوهشگر با بیان اینکه خود همایش بیشتر وجه دولتی داشت، می‌افزاید: همایش  با سخنرانی های مسئولین استانی و کشوری و ‌یکی از نماینده مجلس همراه بود ‌و تنها من به عنوان پژوهشگر در جمع سخنرانان حضور داشتم.‌

او با بیان اینکه این برنامه بدون شک در معرفی تاریخ گیلان بی تاثیر نیست به مرور، توضیح می دهد: همزمانی این نمایشگاه با روز فتح تهران توسط گیلانیان مشروطه خواه اتفاق نیکی بود که من در سخنرانی هم به آن اشاره کردم. موضوعی که حتی بسیاری از گیلانیان از آن مطلع نیستند.

جکتاجی با بیان اینکه نمایش اسناد تاریخی محلی گیلان را به این ابعاد تاکنون نداشتیم می گوید: ‌وجه مثبت این نمایشگاه قابل تامل است. اما در مجموع می توانست بهتر باشد.هر چند  این نمایشگاه کاملا مورد رضایت نیست، اما  اگر این هم ‌نبود کلا بحث رضایت مندی وجود نداشت.

این پژوهشگر گیلانی با اشاره به اهمیت تداوم اینگونه برنامه ها می گوید:  اهمیت این نمایشگاه ها در این است که می تواند  امکاناتی فراهم کند تا تاریخ محلی شناخته شود در زمانه ای که ذهنیت ما در حال شکار شدن است.

او معتقد است برای اینکه اینگونه برنامه ها نتیجه بهتری داشته باشد باید چهره فرهنگی تر داشته باشد  .

جکتاجی توضیح می دهد: مرکز اسناد می تواند در تمام طول سال با کمک افرادی که عاشقانه مسائل فرهنگی را به دور از مسائل شغلی  دنبال می کنند اتاق فکر تشکیل دهد تا با کمک آنها به محتوای نمایشگاه ها اضافه شود. ‌

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.