پارکهای جنگلی گیلان درمعرض تخریب

0 1,072

چند ماه گذشته بود که «شهرود امیر انتخابی» رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گیلان از ثبت جهانی سه سایت ازجنگل های هیرکانی گیلان شامل لیسار تالش، گشت رودخان فومن و سیاه رود رودبار بعنوان بقایای جنگل های دوران سوم زمین شناسی  توسط سازمان یونسکو خبر داده و گفته بود: این مناطق به عنوان مناطق حفاظتی تلقی وهیچ گونه دخالت انسانی در آن انجام نخواهد شد و به عنوان جاذبه های طبیعی گیلان محسوب خواهند شد.

اما امروز«محسن یوسف پور» مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان  گفت: ۳۱ پارک جنگلی در گیلان وجود دارد که قابلیت واگذاری به سرمایه‌گذار را دارند.

وی افزود: پارک‌های جنگلی مشمول موافقت اصولی میراث فرهنگی هستند که مسیر را برای سرمایه‌ گذار مشکل کرده و در چهار سال اخیر با مشکلاتی دراین باره مواجه هستیم. «محسن یوسف پور» در پاسخ به سوال مرور مبنی بر  در تضاد ثبت جنگلهای هیرکانی با واگذاری آنها به بخش خصوصی گفت: فقط ۵  تا ۱۰ درصد از سطح حاشیه جنگلهای استان به پارک های جنگلی تبدیل می شوند. در واقع از کل ۵۶۵ هزارهکتار جنگلهای استان ۵۰ هزارهکتار آن قابلیت تبدیل به پارک جنگلی و تفرجگاهی دارند و مابقی حفاظت شده باقی می مانند.

وی افزود: حاشیه های جنگلهای استان به عنوان ویترینهای طبیعی در حد تفرج همگام با طبیعت به مدت ۱۰ سال به بخش خصوصی واگذار می شوند. این طرح ضمن حفظ و مراقبت ازجنگلها، در درآمدزایی و جذب توریست  تاثیر گذارخواهد بود.

یوسف پور تاکید کرد: برای هر قسمت از جنگلهای هیرکانی استان طرح و برنامه داریم. بخشی از این جنگلها ذخیره گاه هستند و بخشی نیز سالها در اختیار طرحهای جنگداری و برداشت چوب بودند که الان در طرح تنفس قرار دارند و مورد استفاده نیستند.

وی تاکید کرد: حفاظت ازعرصه پارکهای جنگلی بسیار مهم است و لذا در آنها درختکاری و قطع درخت ممنوع است و بعد از واگذاری مانند پارک جنگلی سراوان ، متصدی می تواند به نصب چند کلبه و آلاچیق اقدام کند.

درهمین رابطه یک استاد جنگل دانشگاه گیلان در مخالفت با این طرح به مرورگفت: در واگذاری های قبلی صدمات زیادی به جنگلها وارد شده است.

« مهرداد نکویه» افزود: واگذاری پارکهای جنگلی به بخش خصوصی با اهدافی که در طرح تنفس جنگل پیش بینی شده بود در تضاد است و بیشتر موجب تخریب آن می شود. یکی از ۱۰ اصولی که در بحث حفاظت از جنگل در طرح تنفس تدوین شده بود اصل هزینه حفاظت بود که چون این اصل تامین نشده سازمان مجبور به واگذاری  پارکهای جنگلی به بخش خصوصی شده است.

این فعال جنگل استان ادامه داد: واگذاری جنگلها منجربه ایجاد زیرساختهای جدید و احداث تفرجگاهها و حضور گردشگران بیشتری است که به عرصه های جنگلی به هر نحوی  خسارت وارد می کنند. افزایش کوبیدگی خاک جنگل، کاهش فلور و فون خاک (زاد آوری خاک) و عناصر حیاتی، افزایش آتش سوزی از جمله آسیب های است که در واگذاری های قبلی شاهد بودیم. متاسفانه پس از واگذاری این پارکها نظارت و کنترلی وجود ندارد.

گفتنی است واگذاری تصدی گری عرصه های جنگلی و ذخیره گاههای ملی به بخش خصوصی  توسط دولت نهم و در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی صورت گرفت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.