پرندگان مهاجر سر از بساط فروشندگان در می‌آورند

لنگرود بهشت شکارچیان غیر مجاز؛

0 285

رییس اداره حفاظت محیط زیست لنگرود از برچیده شدن بساط فروش پرندگان مهاجر در بازار لنگرود خبر داد.

«حسین جهش» با اشاره به کشف لاشه ۱۸ قطعه پرنده مهاجر از گونه های مختلف در بازار محلی این شهرستان گفت: طی هماهنگی انجام شده با دادستانی لنگرود مقرر شد تا شهرداری این شهر در قالب مقابله با سد معبر نسبت به جمع آوری بساط این فروشندگان غیر رسمی اقدام کند.

وی اظهار کرد: با رصد مداوم کارشناسان محیط زیست و مامورین یگان حفاظت اداره حفاظت محیط زیست شهرستان لنگرود، لاشه تعداد ۱۲ قطعه خوتکا، دو قطعه چنگر، سه قطعه اردک سرسبز و یک قطعه اردک نوک پهن شکار شده از فروشندگان غیرمجاز در بازار ماهی فروشان لنگرود کشف و ضبط شد.

در حالی رییس اداره محیطزیست شهرستان لنگرود از پرچیده شدن بازار فروش پرندگان مهاجر در بازار این شهر خبر می‌دهد که امسال هیچ مجوز شکاری از سوی محیط زیست استان صادر نشده است.

طبق گزارشهای رسمی، لنگرود گیلان بعد از فریدونکنار مازندران، دومین قتلگاه پرندگان مهاجری است که همه ساله برای زمستان گذرانی به تالابها و آبگیرهای استانهای شمالی مهاجرت می‌کنند، اما با رسیدن به آسمان این دو استان تعداد بسیار زیادی از آنها شکار و سر از بازار پرنده‌فروشان و بازارهای محلی درمی‌آورند.

بنابر آمارهای موجود هرساله بخشی از پرندگان مهاجر که به حوضه های تالابی شهرستانهای لاهیجان و لنگرود وارد می شوند در بازارهای دستک، بازار ماهی فروشان لنگرود و بازار ماهی فروشان چاف عرضه می شوند. این پرندگان در تعداد زیاد از طریق تورهای هوایی شکار و گوشت آنها در این بازارها در نبود نظارت کافی محیط زیست بفروش می رسد.

گفته های رییس اداره محیط زیست لنگرود مبنی بر چیده شدن بساط سینی فروش پرندگان مهاجر درحالیست که پیش از این فعالان محیط زیستی لنگرود اعلام کرده بودند؛ روزانه بالغ بر ۴۰۰ الی ۵۰۰ قطعه پرنده در این بازارعرضه می‌شود که علیرغم جمع آوری بساط برخی از فروشندگان توسط سد معبر، بلافاصله بساط جدیدی برای فروش گوشت این پرندگان توسط شکارچیان محلی برپا می‌شود. به گفته این فعالان، تعداد شکار پرندگان و فروش آنها در بازارهای محلی گیلان بیش از آمارهای اعلام شده از سوی محیط زیست استان است.

گونه های پرندگان مهاجرعرضه شده در بازار ماهی فروشان لنگرود شامل خوتکا،اردک سرسبز، اردک سرحنایی، اردک ارده ای، چنگر وغاز است که اردک سرحنایی به دلیل شکار زیاد در معرض انقراض قرار گرفته است. همچنین گونه هایی همچون ابیا، پاشلک و یلو نیز به دلیل جثه کوچک در دام تورهای هوایی صید و همراه با سایر پرندگان دیگر به فروش می رسند.

شکارغیرمجازپرندگان که اغلب با روش‌های کراس، دام هوایی و شب دام از سوی  شکارچیان و بومیان منطقه در این فصل سال انجام می‌شود، بقای نسل برخی از گونه های پرندگان مهاجر را در معرض خطر انقراض قرار داده است.

سالهای گذشته آمارهای تکان‌دهنده از کشتار پرندگان مهاجردر تالاب‌های استانهای شمالی  بخصوص فریدونکنار منتشر شد. طبق آمارهای نشریه معتبر ساینس،«یک میلیون پرنده مهاجر در فصل مهاجرت فقط در یک نقطه از ایران کشته می‌شوند؛ به‌عبارتی، افراد محلی روزانه جان ۳۰۰۰ پرنده را می‌گیرند.

لازم به ذکر است؛ آبان ماه گذشته «علینژاد» رئیس اداره نظارت بر حیات وحش محیط زیست گیلان پیش بینی کرد: امسال حدود ۲۶۰ هزار پرنده مهاجر برای زمستان گذرانی در تالابهای گیلان فرود بیایند.

علینژاد با تاکید تالاب انزلی هرساله میزبان بیشترین پرندگان مهاجر است افزود: پارک بوجاق کیاشهر، تالاب امیر کلایه و تالاب استیل لوندویل آستارا از دیگر زیستگاه‌های زمستانه پرندگان مهاجر در گیلان هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.