کاهش بیکاری در گرو سرمایه‌گذاری بخش خصوصی

0 328

امروز استاندار گیلان از تلاش برای رسیدن به نرخ بیکاری تک رقمی درگیلان تا سال ۱۴۰۰ خبرداد و گفت: این هدف دور از دسترس نیست و با یک برنامه منسجم قابل حصول است. وعده‌ی استاندار درخصوص تک رقمی شدن نرخ بیکاری درگیلان درحالی مطرح می شود که براساس داده های مرکز آمار کشور دربهار گذشته، میزان نرخ بیکاری گیلان با  بیشترین نرخ مشارکت اقتصادی(۴۳درصد)  ، ۱۱.۴ درصد اعلام شده است. همچنین بر همین اساس نرخ اشتغال گیلان در زمستان ۹۸ ، نسبت به سال ۹۷،  با ۳ درصد کاهش همراه بوده است.

استاندار گیلان پیشتربا بیان اینکه برای تک رقمی شدن نرخ بیکاری در استان گیلان نیازمند اعتبار ۱۵۰ میلیارد تومانی است، اجرای تعدادی پروژه در حوزه‌ی اقتصاد مقاومتی و جهش تولید و اشتغالزایی برای بیش از۱۰ هزار نفر را  در دستیابی به این نرخ  تاثیر گذار عنوان کرد و گفت: برای امسال ۱۸ هزار و ۸۰۰ فرصت شغلی تصویب شده که از این تعداد سه هزار و ۶۵۵ شغل با دریافت تسهیلات دولتی و مابقی بدون دریافت تسهیلات محقق می‌شود.

اما  حصول پیش بینی استاندار گیلان در تک رقمی شدن نرخ بیکاری در سال آینده تا چه اندازه امکان پذیر است؟

«وحید طیفوری» معاون آمار سازمان مدیریت وبرنامه بودجه گیلان در گفت وگو با مرور، دستیابی به این نرخ را نیازمند بروز اتفاقات درون استانی و برخی فعالیتها و تلاشهای خارج استانی دانست و گفت: درحال حاضر در مقایسه با شاخص کشور، گیلان در وضعیت متعادلی قرار دارد و رسیدن به این نرخ نسبی خواهد بود.

طیفوری افزود: اگر ابزار و امکانات مهیا باشد امکان تک رقمی شدن نرخ بیکاری در استان وجود دارد. بطوریکه از نرخ ۱۴ درصدی در سال ۹۳ به نرخ ۱۱ درصد در سال ۹۸ رسیدیم و گیلان ازاین لحاظ وضعیت خوبی در کشور دارد. باید تلاشهای استان برای رسیدن به نرخ زیر ۷ درصد باشد که لازمه این امر رفع موانع تولید و ایجاد اشتغال باشد.

درهمین رابطه پیشتر«آرش فرزام صفت» معاون هماهنگی امور اقتصادی گیلان  آماری از نرخ بیکاری در گیلان ارایه داد که با آمارهای اعلام شده در تناقص است. فرزام صفت گفته بود: براساس آخرین آمار منتشر شده ازسوی مرکز آمار ایران در بهار ۹۹ ، نرخ بیکاری گیلان به میزان ۹ درصد است. نرخ بیکاری کل کشور نیز به میزان ۹/۸  درصد بوده است. وی با تاکید به شناسایی مشکلات و موانع سرمایه گذاری و تولید، ازوجود ۱۲۰۰  واحد صنعتی غیرفعال در استان  خبر داد و گفت: در سال گذشته تنها  ۱۲۸ واحد راکد با حمایت کارگروه‌های مختلف استانی فعال شده است.

گفتنی است در آمار دیگری که درسال گذشته اعلام شد نرخ بیکاری گیلان در سال ۹۷، ۱۱.۴ درصد اعلام شد که این نرخ با ورود و فعالیت بخش خصوصی در سال ۹۸  به ۱۰.۳ درصد کاهش یافته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.