کمبود منابع مالی، چالش برق منطقه ای استان

0 385

جوابگو نبودن ظرفیت شبکه در مواقع  افزایش  پیک مصرف و فرسودگی، پارگی خطوط توزیع  براثر وزش باد و بارش برف در دوره های مختلف زمانی همواره از مشکلات و چالش های  صنعت برق استان بوده  است.

افزایش بار مصرفی پیک برق بارها موجب  کاهش کارایی  نیروگاهها و خاموشی برق در مناطق پرجمعیت و روستاهای گیلان شده و علل بروز این مشکلات از سوی متولیان صنعت برق، کمبود اعتبارات و منابع مالی بیان شده است.

در همین رابطه «عظیم بلبل‌آبادی» مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای گیلان گفت: پروژه‌های  برق منطقه‌ای گیلان  با چالش تأمین منابع مالی روبه‌ رو هستند. این درحالیست که  برنامه‌ها و پروژه‌های این شرکت  تا  سال ۱۴۰۵ مشخص شده است. اما تنها چالش و مشکل بزرگی که صنعت برق کل کشور از جمله گیلان با آن مواجه بوده بحث تأمین منابع مالی و اعتبارات مورد نیاز پروژه‌های در دست اجرا است.

بلبل‌آبادی  با اشاره به اینکه برای بالا بردن ضریب اطمینان و پایداری شبکه در سطح انتقال و فوق توزیع  با  مشکل  تأمین  اعتبارات  طرح‌ها  و پروژه‌ها  مواجه هستیم، افزود: شرکت برق منطقه‌ای در این راستا بکارگیری از ظرفیت آزاد تجهیزات در حال بهره ‌برداری شبکه را مورد توجه قرار داده است. اما  باید برای معضل کمبود منابع مالی کل صنعت برق استان تصمیمات لازم اتخاذ شود.

وی به سرمایه گذاری‌های بخش خصوصی در شبکه انتقال و فوق توزیع استان اشاره کرد و گفت: از سال گذشته تاکنون ۱۱ پروژه در سطح انتقال و فوق توزیع برق گیلان با اعتباری بالغ بر ۲۵۰ میلیارد تومان و با مشارکت بخش خصوصی افتتاح شده است.

مدیرعامل شرکت برق‌ منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه در حال حاضر این استان نیاز خاصی به احداث نیروگاه‌های برق بزرگ مقیاس ندارد، گفت: با توجه به شرایط اقلیمی، آب و هوایی و تراکم جمعیتی بالای گیلان، احداث  نیروگاه‌های  مولد  کوچک مقیاس  به عنوان یکی از نیازهای استان در دستور کار قرار دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.