کمدی سیاه از پیتر شفر بر صحنه تئاتر رشت

0 1,598

گروه تئاتر هدایت، نمایش ” کمدی سیاه” نوشته پیتر شفر را به کارگردانی وحید تقی زاده از هشتم تا دوازدهم اسفند در مجتمع فرهنگی هنری خاتم رشت به روی صحنه می‌برد.

نمایش نامه ” کمدی سیاه”  تقابل تاریکی و روشنایی، خوبی و بدی، برخورد نیروهای کارآمد و ناکارآمد و سنجش ارزش های اخلاقی در جامعه است .

داستان نمایش در فضای آپارتمان ” بریندسلی میلر” مجسمه سازی جوان، باهوش و جذاب اما کمی عصبی و بی اعتماد به نفس رخ می‌دهد. او می خواهد با ” کارول ملکت” زیبا، اما لوس و احمق ازدواج کند، اما نخست باید رضایت سرهنگ مملکت را به دست بیاورد.

در بخشی از متن این نمایشنامه می‌خوانیم ” در واقع هیچکدوم از این حرفهایی که گفتم خیالبافی نیست، اون زمانها نرمی پوست نشانه‌ی رفاه و آسایش بود، بگذریم از این که این روزها برای ما طبقه‌ی متوسطی‌ها حتی تهیه یک لباس مناسب هم تبدیل به یک معضل شده، پدرم همیشه می‌گفت: دخترکم حتی اگه جنگ و بمبارون توی وندوور نبود ما باز هم جزو طبقه متوسط بودیم، هیچوقت فرق زیادی با مرده نداشتیم. پدر بیچاره‌ام حق داشت همیشه می‌گفت: ما طبقه‌ی متوسط به دنیا میایم “

پیتر شفر فیلم نامه نویس و نمایش نامه نویس اهل بریتانیا و  فیلم نامه نویس فیلم آمادئوس بود که برای این فیلم برنده‌ی جایزه اسکار بهترین فیلم نامه اقتباسی شد.

نمایشنامه‌ی کمدی سیاه نخستین بار سال ۱۹۶۵ در انگلستان با استقبال گرم تماشاگران به روی صحنه رفت و از آن پس، از زمان اولین اجرایش در ۱۹۶۷ در برادوی، پای ثابت اجرای بسیاری از تئاترها و محافل دانشگاهی در نقاط مختلف جهان بوده است. اجرای برادوی این نمایش به کارگردانی جان دکستر که به بیش از ۳۳۷ اجرا نیز رسید، نامزد پنج جایزه‌ی تونی از جمله بهترین نمایشنامه و بهترین کارگردانی شد.

در  نمایش “کمدی سیاه” سروش هاشمی، مهسا کیوان، آرزو طاهری، آرش انتظامی، روح الله بخت شاهی، مریم شاملو، ماکان حائری و شایان معینی ایفای نقش دارند .

دیگر عوامل نمایش کمدی سیاه عبارتند از، مشاور: غزاله جهان بین، منشی صحنه : سمانه کلانتری ، گروه تولید: شایان معینی ، پرهام کاظمی ، مهدی صابر، نور و موسیقی : نگین رضایی، گریم: شقایق مسکنی .

وحید تقی زاده طراح و بازیگردان نمایش ، بازیگری را زیر نظر سیاوش طهمورث و احمد ساعتچیان آموزش دید. وی علاوه بر بازیگری در زمینه نقاشی و موسیقی نیز فعال است . وی تاکنون دهها نمایش را به روی صحنه برده و مستند تئاتر گیلان را نیز با عنوان ” آدمهای اتفاقی” در سال ۱۳۹۰ تولید کرده است.

تقی زاده در مصاحبه با مرور گفت : ما سه طبقه در این نمایش داریم . طبقه‌ی زیر زمین، وسط و بالا که طبقه متوسط همواره در تاریکی قرار دارند.”

” کمدی سیاه” از یکشنبه هشتم تا پنجشنبه دوازده اسفند از ساعت شش و نیم عصر در سالن شهید انصاری (وارش سابق) روی صحنه است.

تهیه بلیت از سایت : www.jaminhub.ir  امکان پذیر است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.