گرفتن سهم گردشگری شهرستان انزلی توسط منطقه آزاد اشتباهی استراتژیک است

احمد دنیامالی، رییس مجمع نمایندگان گیلان در نخستین نشست خبری:

0 557

رییس مجمع نمایندگان گیلان و نماینده مردم انزلی در نخستین نشست خبری خود به چالش‌های موجود در این شهرستان پرداخت.

«احمد دنیامالی» بخش مهمی از اقتصاد این شهر را متوجه گردشگری و صید و صیادی دانست و افزود: علی رغم ظرفیت بسیار زیاد شهرستان انزلی در عرصه گردشگری و وجود بیش از ۴۰ تا ۵۰ درصد ظرفیت استان در حوزه اماکن اقامتی و و رستوران‌ها از این ظرفیت آن گونه که شایسته است بهره مند نشده ایم و نیاز است در زمینه گردشگری به رفتار نرم یعنی شبکه سازی و فعالیت

آی. تی محور توجه داشته باشیم.

به گزارس مرور، وی عنوان کرد: منطقه آزاد انزلی با اشتباهی استراتژیک در حال گرفتن سهم گردشگری شهرستان انزلی ست و با افتخار اعلام می‌کند که دارای ۷ میلیون گردشگر در سال است. در حالی که می‌توان گفت، حضور چند ساعته گردشگران در این منطقه به نوعی بوم گردی ست و گردشگری محسوب نمی‌شود.

دنیامالی آموزش در قالب کارگاه‌های کوتاه مدت و مستمر همراه با شبیه سازی شرایط موجود را در توسعه گردشگری مؤثر دانست و شهرستان انزلی را مکان مناسبی برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی و صدور گواهینامه در این راستا دانست که میتواند بعنوان مرجع عمل کند.

این مسؤول بیان کرد: باید توجه داشت که مردم مایلند در تمام فصول از فضاهای گردشگری بهره مند شوند و در این عرصه باید تلاش کنیم تا گردشگری برای خانواده‌ها مقرون به صرفه باشد و از سوی دیگر بکوشیم تا شرایط برای میزبانی طبقات اجتماعی بالاتر را نیز فراهم کنیم.

نماینده مردم انزلی با تصریح بر اهمیت پیگیری موضوع بیمه تامین اجتماعی صیادان و در نظر گرفتن فصلی بودن کار صید، حفظ ذخایر ماهیان استخوانی را از وظایف حاکمیت دانست و گفت: شرایط تولید نسل ماهی در تالاب انزلی و رودخانه‌های اطراف حتی سفید رود به شدت در مخاطره است. سالانه ۱۲۰ میلیون قطعه بچه ماهی از سوی شیلات رهاسازی می‌شود که امسال قرار است این میزان به ۱۶۵ تا ۱۷۰ میلیون قطعه برسد که به نظرم کافی نیست. چرا که علاوه بر افزایش جمعیت، تمام این قطعات به قابلیت صید نمی‌رسند. بنابراین باید با توجه به اهمیت حفظ ذخایر با رهاسازی کافی، شرایط صید مناسب فراهم شود.

تالاب انزلی و سنبل آبی

دنیامالی اظهار کرد: حدود ۵ سال است، سنبل آبی که از آفات تالابی جهان به شمار می‌آید، تالاب انزلی را در مخاطره قرار داده است. در مبحث مبارزه با این آفت روش مکانیکی مد نظر قرار گرفته است اما باید توجه داشت که این روش وقتی کاربردی خواهد بود که کارکرد اقتصادی وجود داشته باشد و افرادی که جمع آوری این گیاه برایشان صرفه اقتصادی داشته باشد وارد عمل شوند. اما نوع دیگری از مبارزه با این آفت، مبارزه بیولوژیکی است که بهره مند شدن از این روش به لحاظ زنده بودن تالاب و حسایت‌های خاصی که دارد از سوی مراجع علمی ذی صلاح باید مورد بررسی قرار گیرد. هم اکنون نشست‌های مختلفی در راستای مبارزه با سنبل آبی در حال برگزاری است و امید می‌رود با با مشارکت سازما‌های مردم نهاد مبارزه‌ای جدی شکل بگیرد.

وی همچنین پساب‌های خانگی و صنعتی شهرستانهای جنوبی تالاب انزلی را تهدید اصلی برای حیات این تالاب دانست و گفت: آنچه از فاضلابهای صنعتی و خانگی از ۱۱ رودخانه بالادست راهی تالاب انزلی می‌شوند خطر جدی تری نسبت به ورود فاضلاب شهری انزی به این تالاب است.

این مسؤول اظهار کرد: شبکه جدید فاضلاب در بخش‌هایی از انزلی و غازیان بصورت بالقوه وجود دارد اما هنوز به فعلیت نرسیده است. چرا که نیمی از ایستگاه تصفیه فاضلاب انزلی در مدار قرار دارد و ایستگاه تصفیه طالب آباد که تصفیه فاضلاب منطقه غازیان را باید عهده دار شود، هنوز در مدار قرار نگرفته است.

دنیامالی با تأکید بر اهمیت طرح نجات ملی تالاب انزلی گفت: باید بکوشیم این طرح در دستور کار جدی دولت قرا گیرد تا با اختصاص منابع خوبی از اعتبارات ملی، باز زنده سازی تالاب انجام شود.

حرایم دریا و تالاب

موضوع حرایم از دیگر مباحثی بود که در این نشست مورد توجه قرار گرفت. دنیا مالی با تأکید بر اهمیت موضوع بررسی حرایم گفت: از نظر فنی و اجرایی قابل دفاع نیست که به موضوع حریم در سراسر سواحل دریای خزر با یک نسخه و عدد و رقم ثابت بپردازیم؛ چرا که توپوگرافی سواحل با هم متفاوت است. ‌در همه دنیا محدوده و حریم با توجه به مناطق سکونتگاهی تعریف می‌شود.‌ بنا براین وقتی شهری شکل گرفته است ناچاریم بر اساس آن به مساله فکر کنیم و تفکر مهندسی در چنین مواقعی کاربرد دارد.‌ بنابراین نمی‌توانیم در خیابان‌های اطبا و پاسداران نسبت به مالکینی که دارای سند تک برگ هستند، بی توجه باشیم .‌اعمال قانون زمانی معنا می‌یابد که حقوق مکتسبه مردم دیده شود.

وی با بیان این که سال هاست مردم در بلا تکلیفی به سر می‌برند، یاد آور شد: از نظر فنی ادله دارم که حد تعریف شده برای تالاب مبانی فنی ندارد. هم اکنون ۶ روستای شهرستان انزلی ۱۰۰ درصد در حریم تالاب تعریف شده‌اند. از این رو سعی بر این است که هم محدوده‌ها با صیانت از محیط زیست تعریف شوند و هم حقوق مردمی که دارای سند و نسق هستند در نظر گرفته شود.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.