استارت لیگ ۲۴ با پاگشای VAR

51

لیگ ۲۴ روز پنچشنبه در شرایطی استارت خورد که همه چیز تحت الشعاع شروع به کار وار ( VAR ) در فوتبال ایران قرار گرفت.

سرانجام پس از  ۱۱سال از اولین حضور وار در فوتبال دنیا که از کشور هلند بطور آزمایشی آغاز شد تا همین پنجشنبه گذشته زمان زیادی برای فوتبال دوستان ایرانی به انتظار گذشت تا بالاخره از محصول مشترک آقای تاج و دوستان در لیگ فوتبال ایران پرده برداری شود.

در نهایت فوتبال ایران هم صاحب تکنولوژی وار شد، اما فعلا فقط برای بازی‌ های سرخابیهای پایتخت!  درحالیکه طبق گفته های تاج؛ برای ورود هر دستگاه کمک داور ویدیویی به کشور حدود ۴۰ میلیارد تومان هزینه شده است و این مبلغ با توجه به ارقام سرسام آوری که در فوتبال ایران جابجا می‌شود ظاهرا نباید رقم سنگینی باشد.

 

سوت افتتاحیه لیگ ۲۴ با بازی پرسپولیس و ذوب آهن درحالی آغاز شد که تیم پرسپولیس به دلیل نبود حتی یک زمین استاندارد در کلانشهر تهران، نتواست میزبان تیم حریف باشد و به ناچار این بازی به میزبانی شهر اراک برگزار شد.

نبود زمین ورزشی و استادیوم استاندارد حتی برای تیم های ورزشی پایتخت نشین در حالیست که همسایگان و رقبای سنتی ما در تدارک برگزاری جام جهانی اند و در مدت زمان ۲ ماهه ورزشگاه مجهز و با تمامی امکانات حرفه ای احداث می‌کنند.

اما متولیان ورزش کشور حتی از بازسازی و مرمت ورزشگاه پیر آزادی عاجزند و با وجود اینکه بیش از ۳ سال زمان از شروع بازسازی این ورزشگاه گذشته همچنان پایان این مرمت مبهم باقی مانده است.

 

در هرحال تیم پرسپولیس، قهرمان فصل قبل در اولین بازی خود نتیجه گیری ناموفقی از خود نشان داد و درحالیکه ۴۰ ثانیه بیشتر از شروع بازی نگذشته بود، ذوبی ها با گل زود هنگام، این مسابقه را به نفع خود پیش بردند و در انتها نیز این بازی با نتیجه مساوی ۱بر ۱ به پایان رسید.

 

در دیگر بازی روز اول لیگ که برای مردم گیلان از اهمیت بیشتری برخوردار بود، ملوان به مصاف تیم گل گهر رفت.

گل گهری که با مهدی تارتار به ورزشگاه سن سیروس برگشته بود تا با نتیجه خوب به سیرجان بازگردد، اما این تیم ملوان بود که از فرصتها استفاده کرد و نتیجه لازم را با یک پنالتی درآورد. این درحالیست که مازیار زارع کمتر از یک هفته نیست که سکان ملوان را طی یک جابجایی ناگهانی با سعید دقیقی در اختیار گرفت.  البته که این قبیل اتفاقات فقط در فوتبال ایران می‌افتد، چون ظاهرا دوستان هیچ اعتقادی به آماده سازی پیش فصل مسابقات، برنامه بدنسازی و خرید بازیکن براساس برنامه های سرمربی ندارند.

با این حال در مهمترین بازی روزجمعه؛ آبی پوشان پایتخت در قزوین موفق به برتری ۲-۱ مقابل شمس آذر این شهر شدند. مهمتر اینکه ۲ گل از ۳ گل بازی به مدد تکنولوژی وار اتفاق افتاد، یک پنالتی و یک آفساید که اگر همین وار نبود از  هفته اول، لیگ با حرف و حدیثهای زیادی آغاز می‌شد. در نهایت  تمام این دعواها حداقل در همین یک بازی هفته اول لیگ به لطف وار خاموش شد.

 

به نظر می‌رسد؛ برای رعایت انصاف و عدالت هم شده باید در تمامی ورزشگاه‌های کشور، تکنولوژی وار نصب شود تا خطاهای سهوی داوران کمتر و حقی تضییع نشود.

اما ای کاش این وار، در همه ارکان کشور نصب باشد تا هر کسی که به ناحق هر امتیازی را از طریق پله های رانت کسب کرد و به ناحق بالا رفت؛ بتوان مورد بازبینی و محاکمه و بازپس‌گیری امتیاز قرار داد!!!

 

نظرات بسته شده است.