داستان جدید داماشِ شهر باران

52

داماش گیلان، تیم پرطرفدار و ریشه دار رشتی سالها تغییر نام داد و تا آستانه انحلال پیش رفت اما هر بار همچون ققنوسی از زیر خاکستر سر برآورد.

داماش در سال ۱۳۳۹ در رشت متولد شد و هسته اولیه آن به تیم تاج سابق باز می‌گردد . بعد از انقلاب این تیم به استقلال رشت تغییر نام داد و سالها در رده های پایینتر از سطح یک فوتبال ایران ادامه حیات داد.

در سال ۱۳۸۱ بود که صنایع شیر ایران با نام پگاه ادامه دهنده راه استقلال رشت شد که قدیمی ترها آن را با مربیگری مجید جهانپور که آن دوران در سطح ملی جز نفرات شاخص محسوب می‌شد به یاد می‌آورند.

سال ۸۲ بعد از صرف هرینه های زیادی که توسط صنایع شیر ایران برای پگاه انجام شد، این تیم ریشه دار توانست همه تیم های مدعی و سرشناس را در کنار همراهی و حمایت هواداران پرشورش در استادیوم عضدی رشت یکی پس از دیگری از پای در بیاورد.

 

در حالیکه در سال ۱۳۸۴ این تیم به سطح پایینتری سقوط کرد اما شرایط به گونه ای پیش رفت که دوبار توانست طی سالهای ۱۳۸۶ الی ۸۷، معجزه آسا تا آستانه قهرمانی به فینال جام حذفی راه یابد تا نقطه عطفی در تاریخ این باشگاه رقم بخورد.

این سال را می‌توان سال مهمی را در تاریخ باشگاه دانست که تیم پگاه توانست تا آستانه قهرمانی جام حذفی پیش برود و با وجود اینکه فینال به صورت رفت و برگشت برگزار شد و پگاه در مقابل استقلال موفق به کسب ۳ امتیاز در بازی رفت شده بود در نهایت در بازی برگشت و با فشار تماشاگران و میزبانی حریف بازی را واگذار کرد و نایب قهرمان جام حذفی کشور شد.

 

در سال های ۸۷ و ۸۸ شرکت صنایع شیر ایران  دیگر رقبتی برای تیم داری نداشت و بار دیگر تغییر نام این تیم و ظهور داماش گیلانیان به مدیرعاملی امیر عابدینی اتفاق افتاد. این روند تا سال ۱۳۹۱ و وقوع اتفاقاتی که برای گروه صنعتی امیرمنصور آریا رخ داد ادامه داشت تا مشکلات  داماش بیش از پیش سرباز کند و همچون کودک سرراهی هیچ کس پیگیر وضعیت و ساماندهی این تیم پرطرفدار نباشد و بارها این تیم نامش دست به دست شد و در همین سالها تا لیگ دو ایران و آستانه انحلال هم پیش رفت اما در کمال شگفتی در سال ۱۳۹۸، تیم رشتی بار دیگر به فینال جام حذفی راه یافت .

تیمی که تا آن زمان در لیگ دسته دوم ایران دست و پا میزد با توجه به حواشی و قدرت پایتخت نشینان سرخ و اتفاقات رخ داده که هرگز از ذهن فوتبال دوستان رشتی پاک نمی‌شود با نیتجه ۱ بر ۰ بازی را واگذار کرد.

در سال ۱۳۹۹ نیز بار دیگر از آن اتفاقاتی که فقط مختص فوتبال ایران است برای داماش اتفاق افتاد آنها در هیچ سطحی از فوتبال فعالیت نداشتند و سرانجام در سال ۱۴۰۰ با خرید امتیاز یک تیم دسته سومی دوباره وارد مسابقات لیگ کشوری شد . اما در تمام این سالها از پایین ترین سطح در گرما و سرما  طرفدران آتشین و تیفوسی داماش را تنها نگذاشتند . پا به پای این تیم و پله پله مراحل راطی کردند  تا اینکه در سال ۱۴۰۱ مجدد به لیگ دسته اول کشور صعود کردند.

 

پس از ابقا معجزه آسای سال قبل در لیگ یک به همت بازیکنان و کادرفنی که در راس آنها علی نظرمحمدی و همچنین حمایت همه جانبه یار دوازدهم موفق به حفظ سهمیه شدند.

 

اما ظاهرا داستان جدیدی برای داماش در حال شکل گیری است. امسال با تغییرات گسترده ای که توسط مالک باشگاه و سطوح مدیریتی تیم در حال رخ دادن است نشانه هایی از وقوع اتفاقات مثبت در تیم مشاهده شد. از جمله این تغییرات انتخاب «حمید سجادی» وزیر سابق ورزش به عنوان رییس هیات مدیره و انتخاب «افشین ناظمی» عضو هیات مدیره و «حسین خبیری» به عنوان مدیرعامل که سابقه مدیریتی در تیم های خیبر و آلمینیوم اراک و صعود به لیگ برتر را در کارنامه خود دارد .

 

در حال حاضر و در مدت اخیر روزنه امیدی را برای فوتبال دوستان گیلانی به خصوص تیفوسی های شهر رشت ایجاد شده و امیدوارند بار دیگر تیمی در خور شان و نام رشت در بالاترین سطح فوتبال کشور خواهند داشت تا بتوانند بار دیگر شاهد بازی های جذاب و دربی معروف گیلان با همسایه شهر مجاور خود باشند.

اما انتخاب حمید درخشان به عنوان سرمربی داماش که ۱۳ سال پیش نیز سابقه حضور در این تیم پرطرفدرا رشت را در کارنامه مربیگیری خود دارد و البته که نتایج چندان مناسبی هم کسب نکرد اینروزها محل بحث طرفداران تیم داماش شده است.

اکنون در شرایطی که هواداران به خریدهای فراوانی که شاید از نظر غنای نیمکت در بازار نقل و انتقالات قابل قبول باشد به دیده شک نگاه می‌کنند می‌پرسند آیا مربی که حدود هفت سال از نیمکت دور بوده انتخاب مناسبی برای صعود به لیگ برتر است یا خیر؟

 

با این حال امروز خبر جدیدی در رسانه ها دست به دست شد که ظاهرا خبر از کناره‌گیری سرمربی از سمت خود می‌دهد. اتفاقی که شاید اگرچه در حال حاضر تقریبا دو هفته مانده به شروع مسابقات رنگ واقعیت به خود بگیرد اتفاق خوشایندی محسوب نمی‌شود، چون بازیکنان جدیدی که برای تیم به خدمت گرفته شده‌اند همگی براساس نظرات درخشان بوده و تیم در فصل آماده سازی قرار دارد. آیا با این شرایط کناره‌گیری درخشان به صلاح خواهد بود یاخیر؟ باید ماند و دیدکه در سال آینده داماش چه سرنوشتی خواهد داشت.

برای دریافت پاسخ این سوال لازم است کمی صبر داشت تا شروع فصل جدید که اتفاقا قرعه کشی بازی ها هفته پیش برگزار شد و در هفته اول که هنوز زمان آن مشخص نشده، داماش شهر باران باید به مصاف نیروی زمینی تهران برود.

 

مردم رشت سالهاست چشم انتظارند که تیمی از شهرشان در لیگ برتر حاضرشود. نه فقط صرفا حضور در لیگ بلکه کسب نتایج آبرومند و در ادامه حضور قدرتمندتر در بازیها که البته انتظار کاملا بحق و بجایی است. باتوجه به اینکه در سال جاری تیمهایی در لیگ برتر حضور پیدا کرده اند که از نظر سابقه و قدمت با داماش شهر باران قابل مقایسه نبوده و دیر زمانی از این تیم پرطرفدار رشت به تیم ملی بازیکن معرفی می‌شد. به نظر می‎رسد با انتخاب احمد دنیامالی به عنوان وزیر ورزش و جوانان؛ این امیدواری که او نسبت به تیم های هم استانی خود نگاه ویژه‌تری داشته باشد بیشتر از همیشه شده است.

اکنون با  استعفای حمید درخشان درحالیکه هنوز فصل اول بازیهای لیگ یک آغاز نشده باید گفت؛ داستان فراز و نشیب های داماش تمام شدنی نیست و ظاهرا سریال این تیم همچنان دارای قسمتها و فصلهای جدیدی است.

 

 

نظرات بسته شده است.