روند نگران کننده کاهش ذخیره آب در سفیدرود

0 179

در ادامه روند کاهشی ذخایر منابع آبی سد سفید رود در سال جاری، هم اکنون ذخایر آبی این سد به معادل ۲۵ درصد حجم ذخیره سد رسیده است.

«وحید خرمی»مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان ذخیره کنونی سد سفید رود را ۲۶۰ میلیون مترمکعب عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ذخیره آب سد سفیدرود به یک چهارم رسیده است که نسبت به سال قبل با ۴۷۰ میلیون متر مکعب در همین زمان بیش از ۴۵ درصد افت کرده است.

«وحید خرمی» با بیان اینکه سال جاری با همین ذخیره هم شرایط سختی از لحاظ آبی داشتیم، افزود: امسال این میزان با کاهش حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب به ۲۶۰ میلیون متر مکعب معادل ۲۵ درصد حجم ذخیره سد سفید رود رسیده که این موضوع نگران کننده است.

وی تاکید کرد: اوایل اسفندماه حجم ذخیره سد سفیدرود ۱۹ درصد بود که هم اینک با گرم شدن هوا و پوشش برفی به ۲۵ درصد رسیده است.

لازم به ذکر است: میزان آب مورد نیاز سالانه در استان بیش از سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب در بخش ها و مصارف مختلف است  که معادل ۹۲ درصد آن در بخش کشاورزی استفاده می شود. ۱۷۲ هزار هکتار از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار شالیزارهای استان از شبکه آبیاری این سد آبرسانی می شوند.

 طبق آمارهای موجود میانگین آب ذخیره شده در سد سفید رود طی سالهای گذشته در همین زمان بیش از ۸۰۰ میلیون متر مکعب بوده است. پیش بینی می‌شود سال زراعی آینده به دلیل کاهش بارش برف و باران در پاییز و زمستان امسال و برداشت بیش از حد آب در حوضه های بالادست رودخانه سپیدرود، سال پر چالشی در بخش آبیاری کشاورزی گیلان رقم بخورد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.