سطح روابط اقتصادی و تجاری گیلان و آستراخان افزایش یابد

استاندار گیلان؛

0 169

استاندار گیلان در دیدار با استاندارآستراخان روسیه خواستار گسترش روابط تجاری با این استان به عنوان دروازه تجارت روسیه شد.

«اسدالله عباسی» در این دیدار گفت: آستراخان به عنوان دروازه تجارت روسیه محسوب می‌شود و گیلان هم می‌تواند استان تعیین کننده‌ای در توسعه همه جانبه روابط با این کشور محسوب شود.

وی با اشاره به ارتباط طولانی و قدیمی گیلان و روسیه و آمادگی برای گسترش روابط تجاری با آستراخان ، افزود: ما علاقمندیم برای گسترش و توسعه ارتباطات، هیات‌های تجاری را افزایش داده و از نمایشگاه بندر انزلی برای توسعه روابط با روسیه و آستراخان استفاده کنیم تا توانمندی‌های کشور و استان ما بیشتر شناخته شود.

لازم به ذکر است؛ در حالی استاندار گیلان خواستار توسعه و گسترش روابط تجاری با استان آستراخان روسیه شد که پیش از این نیز بارها در دیدارهای مشابه با نمایندگان سایر کشورهای حاشیه دریای خزر خواستار تحقق این امر شده بود بی آنکه نقش و مسوولیتهایی برای سازمانهای ذیربط تجاری اقتصادی استان در این تعامل و روابط قایل شده باشد. در عین حال از سال گذشته نیز مشکلاتی در خط کشتیرانی بین دو کشور ایجاد شده که همچنان بر قوت خود باقیست و حل نشده باقی مانده است.

به نظر می‌رسد استاندارگیلان بعنوان نماینده دولت در استان، قصد دارد خود به تنهایی سکان هدایت کشتی توسعه روابط با کشورهای حاشیه دریای خزر را در دست داشته باشد.

لازم گفتنی است؛ ایران در راستای توسعه روابط تجاری با همسایگان به ویژه کشورهای حاشیه دریای خزرو به روزرسانی و افزایش ظرفیت‌های بندر سالیانکا در آستراخان روسیه سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیون دلاری در این بندر را در برنامه کاری خود قرار داده است.

پیش ازاین به گفته رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه در حال حاضر سطح روابط تجاری دو کشور در ۱۱ ماه منتهی به بهمن سال جاری حجم تجارت میان دو کشور حدود ۲۷.۷ میلیارد دلار بوده است. رقم ثبت شده برای سال جاری در حالی است که این دو کشور در همایش تجاری ایران و روسیه هدف‌گذاری تجاری۴۰ میلیارد دلاری را برنامه‌کاری قرار داده‌اند، رقمی که فعالان اقتصادی معتقدند تحقق آن به توافق‌نامه تجارت آزاد گره خورده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.