شاخص سلامت در گیلان پایین است

0 469

بیماری‌های غیرواگیر عامل اصلی مرگ ‌ومیرها درگیلان بیان شد.
«ایرج حریرچی» قائم مقام وزیربهداشت درمان وآموزش پزشکی در رشت از توزیع ناعادلانه شاخص های سلامت در گیلان خبر داد وگفت: با وجود اینکه پیشرفت‌های قابل توجهی در حوزه سلامت کشور به دست آمده اما ما نگران سلامت مردم گیلان هستیم به دلیل اینکه بیش از ۸۰ درصد مرگ و میرها در استان ناشی از بیماری‌های غیرواگیراست.
حریرچی با بیان اینکه گیلان از استان‌های کم تحرک کشوراست و میزان مصرف نمک نیز در این استان بالا است، افزود: مصرف سیگار در استان در ردیف یک چهارم به بالا در سطح کشوراست و شاخص توده بدنی یعنی چاقی نیز در کشور بالا است. گیلان در این زمینه در رتبه ششم کشور از میان ۳۱ استان است.
وی با بیان اینکه مصرف میوه وسبزیجات نیز در گیلان نسبت به کشور به صورت قابل توجهی کمتراست، افزود: گیلان در بین استان‌های کشور رتبه چهارم کشور را درفشارخون دارا است و میزان مصرف سبزیجات نیز در این استان بسیار کم است.
حریرچی با بیان اینکه توزیع ناعادلانه شاخص‌های سلامت در گیلان نسبت به زیرساخت‌های موجود پایین است افزود: تمام مردم شهرستان‌های استان باید خدمات بهداشتی و درمانی را به میزان مردم رشت دریافت کنند واز مراجعات به تهران برای درمان بپرهیزند .دراستان گیلان به ازای هرهزار نفر ۱۲۹ نفر دربیمارستان‌ها بستری می شوند و این نشان دهنده کمبود بیماری نیست بلکه مردم به بیمارستان‌های تهران مراجعه می کنند.
قائم مقام وزیر و معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه هزارو ۷۵ تخت خواب بیمارستان های گیلان مربوط به بخش خصوصی است، افزود: ۴۴ درصد تخت های بخش خصوصی خالی است زیرا ۸۲ درصد مردم توانایی مالی مراجعه به بخش خصوصی درمانی ندارد و حدود ۱۶ درصد با بیمه طلایی و تنها حدود ۳ درصد توانایی مراجعه به بخش خصوصی را دارند.
در حال حاضرنسبت رضایتمندی مردم گیلان در حوزه بهداشت نسبت به کل کشور بسیار پایین است لذا این سیاست‌ها نیازمند تغییراست و مسؤولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان باید به مشکلات مردم بیشتر توجه کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.