مرمتی که تمام شدنی نیست

نیمه‌ تمام‌های رشت و بلاتکلیفی عمارت بلدیه؛

116

عمارت بلدیه شهرداری رشت، در جریان زلزله سال ۶۹ آسیب شدیدی دید و برج ساعت آن کاملا فرو ریخت. اما آن حجم از خرابی و ویرانی به طرز معجزه‌آسایی چندین ماه بعد بازسازی شد. حال که حدود ۳۴ سال از آن واقعه می‌گذرد این عمارت در کندترین حالت ممکن روند مرمتی خود را طی می‌کند و شهرداری هنوز نتوانسته مرمت این بنا را بعد از گذشت تقریبا ۳ سال به پایان برساند.

عمارت بلدیه رشت از مجموعه بناهای میراثی میدان شهرداری است. کلنگ احداث این بنا در پاییز سال ۱۳۰۲ بر زمین زده شد و ساختمان آن سه سال بعد در چهارم اردیبهشت ۱۳۰۵ تکمیل و افتتاح شد. عمارت بلدیه در آذر ماه سال ۱۳۵۶ به شماره ۱۵۱۶ در فهرست بناهای میراثی کشور به ثبت رسید. این ساختمان تاریخی در جریان زلزله مهیب سال ۶۹ منجیل آسیب فراوانی دید و طی این اتفاق برج ساعت فروریخت.

کمتر کسی فکر می‌کرد که بتوان عمارت بلدیه را از آسیبی که به دلیل  زلزله دیده نجات داد حتی برخی مشاوران در زمان شهردار وقت به وی توصیه می‌کردند که این ساختمان را تخریب کرده و به جای آن واحدهای تجاری احداث کند. اما به طرز معجزه‌آسایی حدود یکسال بعد این عمارت مجددا و با صرف کمترین زمان ممکن بازسازی شد.

پس از گذشت حدود ۳۴ سال از آن واقعه، شهرداری اعلام کرد که قصد دارد این بنای تاریخی را مرمت کند. در حال حاضر تقریبا سه سال از تاریخ آغاز این پروژه چند مرحله‌ای توسط شهرداری گذشته و کار بازسازی عمارت بلدیه هنوز به پایان نرسیده است.

عمارت بلدیه نخستین بنایی است که با پیروی از الگوی نئوکلاسیک اروپایی در مرکز رشت ساخته شده است. در واقع سبک این بنا که همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی‌ قرار داشته و دارد دوره تحول معماری را در رشت روایت می‌کند.

با توجه به قدمت بالای این ساختمان تاریخی و لزوم حفظ میراث آن، سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری رشت از شهریور ۱۴۰۱ با نظارت عالیه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان روند مرمت آن را آغاز کرد. اصلاح آبروها، ناودان‌ها، خرپاها، سازه‌های چوبی سقف، شیروانی و سفالچینی مجدد، مرمت کلیه بام و رفع خطر نفوذ نزولات جوی به داخل بنا از جمله برخی اقداماتی بود که اجرایی شد. از ۲۸ شهریور سال ۱۴۰۲ مرحله دوم فرآیند مرمت عمارت بلدیه آغاز شد که به گفته معاون بازآفرینی سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری رشت قرار بود به مدت ۱۸ ماه ادامه پیدا کند. اخیرا خبر رسیده این پروژه بعد از سپری شدن ۸ ماه به پیشرفت فیزیکی ۴۷ درصدی رسیده است.

به گفته رحیم شوقی شهردار رشت، فاز دوم مرمت شامل مرمت یال غربی بام، واچینی خرپاها، احداث لمبه کوبی، اجرای شیوه سنتی حلب زنی بام (زاموخ)، احداث ناکش و زهکش(سیستم دافع رطوبت در داخل و خارج بنا)، مقاوم‌سازی تیرهای میانی ساختمان، نماسازی و تعویض درب و پنجره‌های فرسوده و تعویض درب و پنجره‌های برج بلدیه است. اعتبار لازم برای مرمت نیز از ردیف بودجه سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهرداری رشت تامین می‌شود.

شهرداری رشت چندین ماه است که به شدت درگیر پروژه‌های طرح میثاق است و اعلام کرده در پی کار شبانه‌روزی و با اولویت قرار دادن تخصیص اعتبارات، پروژه‌های مذکور به پیشرفت فیزیکی بالای ۳۴ درصد رسیده‌اند. بنابراین از مدیریت شهری انتظار می‌رود همین عزم و اراده را در خصوص سایر پروژه‌ها به خصوص پروژه‌های مرمتی به خرج دهد تا حداقل مرمت بناهای تاریخی مانند همین عمارت بلدیه از لیست سیاه پروژه‌های تمام نشدنی خارج شود.

نظرات بسته شده است.