خروج زمین‌های زراعی از طرح هادی

مدیر کل بنیاد مسکن گیلان خبر داد؛

0 364

مدیرکل بنیاد مسکن گیلان از خروج زمین‌های زراعی این استان از طرح هادی به منظور جلوگیری از افزایش تغییر کاربری شالیزار‌ها خبر داد.

«حامد دائمی» گفت: شالیزار‌هایی که از قبل در طرح هادی قرار گرفتند و یا به تازگی مشمول این طرح شده اند در بازنگری ۱۰ ساله ، از این طرح خارج شده و درخواست تغییر کاربری برای این زمین‌ها از زراعی به مسکونی و تجاری پذیرفته نمی‌شود.

وی افزود: پارسال ۲۲۰ طرح هادی روستایی در گیلان بازنگری شدند و برای ۱۶ روستا هم طرح هادی جدید تهیه شد.

تغییر بی رویه اراضی کشاورزی یکی از چالش های مهم بخش کشاورزی ایران و گیلان است و تغییر کاربری اراضی در قالب الحاق به بافت روستاها سالیانه بخشی از اراضی کشاورزی را از چرخه تولید خارج می کند. این درحالیست که قرار بود طرح هادی منجر به توسعه،عمران و تامین عادلانه‌ی امکانات در روستا‌ها باشد اما این طرح خود به عاملی در افزایش تغییرکاربری اراضی کشاورزی واقع در محدوده بافت روستاها بدل شد.

بطوریکه عدم بازنگری طرحهای هادی روستایی بعد از گذشت ده سال در بسیاری از روستاها، بیش ازهمیشه به تغییرکاربری اراضی روستایی گیلان دامن زد و مشکلات زیادی را برای روستائیان استان در ساخت وسازهای جدید و تغییر کاربری اراضی کشاورزی در حاشیه بافت روستاها ایجاد کرد. درعین حال که این موضوع موجب افزایش مهاجرت روستاییان به شهرها شد، فرصتی را برای سود جویان غیربومی به منظور خریداری اراضی روستایی و ساخت وسازهای غیر مجاز با کمک برخی دهیاران  که اغلب بنگاه داران روستاها هستند فراهم کرد.

همین اوایل سال جاری بود که فرمانده یگان حفاظت اموراراضی کشاورزی گیلان از شناسایی ۱۶۵ مورد تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی در تعطیلات نوروز خبر داد و گفته بود: در تعطیلات نوروزی خریداران اراضی کشاورزی که عمدتا غیر بومی هستند توسط بنگاه داران ترغیب می شوند.

 لازم به ذکراست: در حال حاضر ۲ هزار و ۱۶۳ روستای بالای ۲۰ خانوار استان به صورت فردی و گروهی در طرح هادی قرار دارند.

 بنابر آمارهای موجود شهرستانهای رشت، شهرستان‌های رضوانشهر و فومن بیشترین تغییر کاربری اراضی کشاورزی را در سالهای اخیر داشتند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.