آغاز توزیع مرحله به مرحله واکسن آنفولانزا در گیلان

0 312

مرحله‌ی اول تزریق واکسن آنفولانزا در مراکز بهداشتی گیلان برای گروههای پرخطر در حالی آغاز شد که هنوز این واکسن درسطح داروخانه های استان توزیع نشده است. در حال حاضر این واکسن در سطح ۲۰۰ مرکز بهداشت استان توزیع شده است.

«آبتین حیدرزاده »معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: در این دوره واکسن آنفولانزا به زنان باردار، معلولان، پزشکان و پرستاران که در صف مقدم درمان بیماران کرونایی قرار دارند تزریق می‌شود.

حیدرزاده  تاکید کرد: همه‌ی شهروندان نیازی به تزریق واکسن آنفولانزا ندارند و مردم برای دریافت واکسن به مراکز درمانی مراجعه نکنند، پیش از این کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در مراکز بهداشت، افراد نیازمند به این واکسن را شناسایی کرده اند.

وی در گفت و گو با مرور افزود: سهمیه‌ی مراکز بهداشتی گیلان به صورت مرحله به مرحله در اختیار استان  قرار می‌گیرد. امسال ۱۵ برابر سالهای گذشته واکسن آنفولانزا در اختیار معاونت بهداشتی استان قرار گرفته است. فعلا درمرحله‌ی اول کادر درمانی و مادران باردار واکسینه می شوند و درمرحله‌ی دوم، این واکسن بین جانبازان و بیماران پرخطر توزیع می‌شود. در حال حاضر مراکز بهداشت استان، افراد دارای اولویت و واجد شرایط دریافت واکسن  را شناسایی و براساس لیست آماری، با این افراد تماس گرفته و از آنها برای حضور در خانه های بهداشت و تزریق واکسن دعوت می‌کنند.

« فریبرز سرودی» معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گیلان هم در گفت و گو با مرور تاکید کرد: سهمیه واکسن آنفولانزا که از امروز در اختیار استان قرار گرفته فقط برای معاوت بهداشتی و توزیع در مراکز بهداشت بوده و همچنان سهمیه‌ی اداره ‌ی غذا و داروی استان برای توزیع به داروخانه های استان ارسال نشده است.

وی با تاکید به اینکه داروخانه ها درگام بعدی توزیع واکسن بر اساس پروتکلهای وزرات خانه هستند از شهروندان خواست از تجمع در بیرون داروخانه ها برای خرید واکسن خود داری کنند. البته در داروخانه ها نیز، واکسن آنفولانزا با اولویت گروه های پرخطر و سالمندان و با ارایه کارت ملی عرضه خواهد شد.

گفتنی است پیش ازاین معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان از درخواست سهمیه‌ی واکسن آنفولانزا به تعداد ۴۰ هزار دوز برای ۱۲ گروه پرخطر گیلان خبر داده بود.

پاییز سال گذشته بیش از یک هزارو ۸۰۰ نفر در استان به بیماری آنفولانزا مبتلا شدند که منجر به مرگ شش نفر و بستری شدن بیش از ۵۰۰ نفر درمراکز درمانی گیلان شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.