اختصاص اعتبار ۲۵۰۰ میلیارد تومانی برای احیای تالاب انزلی

0 748

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان گیلان از اعتبار ویژه‌ی دولت برای احیا و نگه‌داری از تالاب انزلی خبر داد.

به گزارش تسنیم، ساسان کفایی مبلغ این اعتبار را دو هزار و ۵۸۸ میلیارد تومان برآورد کرد و برای اجرای این طرح از پیشبینی برنامه‌ای هفت ساله خبر داد.

او بازه‌ی زمانی مورد نظر برای احیای تالاب انزلی را از سال ۱۳۹۹ تا سال ۱۴۰۵ عنوان کرد و گفت: اگرچه پروژه‌های محیط زیستی معمولا زمان‌بر هستند اما می‌توان در کوتاه‌مدت و میان‌مدت نتیجه‌ی این طرح را مشاهده کرد.

گفتنی است تالاب انزلی با مساحت بالغ بر ۲۰ هزار هکتار یکی از بزرگ‌ترین زیستگاه‌های طبیعی جانوران در ایران است. آنطور که شواهد نشان می‌دهند عمق تالاب انزلی در دهه ۵۰ بیش از هشت متر بوده است اما در آخرین برآوردها که در سال ۱۳۹۰ انجام شد عمق آن به کمتر از دو متر رسیده است.

در سال‌های اخیر وجود آلودگی‌های محیطی و جاری شدن فاضلاب دو رود گوهر رود و زرجوب به این تالاب شرایط این زیستگاه روز به روز وخیم‌تر شده است تا آنجا که در فرودین ۱۳۹۴ مدیرکل وقت محیط زیست استان عمق آن را کمتر از یک متر برآورد کرد و گفت: سالانه بیش از ۲۵۰ هزار متر مکعب رسوبات طبیعی و صنعتی به این تالاب وارد می‌شود که منشا آن ده رودخانه و پنج شهرستان است.

لازم به ذکر است که در تابستان ۹۸ اجرای طرحی موسوم به بایوجمی در تالاب انزلی جنجال‌های بسیاری به پا کرد که سرانجام با ورود دادستان انزلی متوقف شد. این طرح قرار بود عمق لجن تالاب را کاهش و حجم آبگیری آن را افزایش دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.