ادامه مشکل دسترسی به اینترنت در روستاهای گیلان

در دیدار استاندار با وزیر ارتباطات مطرح شد:

0 362

نبود زیرساخت‌های سرویس اینترنت پرسرعت بر بسترتلفن همراه دردوران پاندومی کرونا به سایر محرومیت های روستاهای مناطق کوهستانی، صعب‌العبور وکوهپایه‌ای کشور از جمله گیلان افزوده است. این درحالیست که براساس برنامه‌ی ششم توسعه و در راستای دسترسی مدارس به اینترنت، وزارت ارتباطات و فناوری مکلف است، کلیه‌ی روستاهای بالای ۲۰ خانوار را به شبکه‌ی ملی اطلاعات متصل کند.

اما اوایل سال تحصیلی جدید و همزمان با ضرورت دسترسی همه‌ی دانش آموزان به آموزش های آنلاین، اعلام شد که ۱۰۳ مدرسه در ۸۴ روستای گیلان به شبکه‌ی ملی اطلاعات و اینترنت دسترسی ندارند. بطوری که بیشترین تعداد روستاهای محروم از شبکه ملی ارتباطات در شهرستان های رودبار و تالش گزارش شده است.

درهمین رابطه امروز«ارسلان زارع» استاندار گیلان در دیدار با «آذری ‌جهرمی» وزیر ارتباطات و فنآوری اطلاعات، خواستار رفع مشکل دسترسی دانش آموزان و دانشجویان بویژه درمناطق روستایی به اینترنت و شبکه ملی اطلاعات شد.

استاندارگفت: در راستای پوشش ۲۰۵ روستای استان که به طورعمده ازدسترسی به شبکه ملی اطلاعات واینترنت پرسرعت محروم هستند، ایجاد ۴۶ سایت جدید به اپراتور دوم (ایرانسل) ابلاغ شده است. این درحالیست که با توجه به پیگیری های قبلی درخصوص ارتقاء ۶۰ سایت همراه اول به فنآوری ۴G ، تاکنون تنها ۱۰ سایت به این فناوری ارتقا یافته اند.

گفتنی است آبان ماه گذشته «فرزاد توکلی» مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان با اشاره به عدم دسترسی به اینترنت در ۱۲۰ روستای گیلان گفته بود: درحال حاضر برخی کاربران اینترنت در استان از این شبکه دسترسی ناراضی هستند و ۱۲۰ روستا نیزهیچ پوشش اینترنتی اعم از ADSL، نسل سوم و نسل چهارم ندارند.

وی رفع مشکلات زیرساختی پوشش اینترنت استان را نیازمند ۱۴۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: ضریب نفوذ تلفن همراه و اینترنت در گیلان طبق جمعیت خانوارها حدود ۴۰.۶۳ درصد اعلام شده است که با برنامه ریزی مناسب و تامین منابع مالی تمامی روستاهای استان تا پایان سال جاری دارای پوشش ارتباطی بالای ۷۰ درصدی خواهند شد.

لازم به ذکر است بر اساس آمارها در گیلان یک میلیون و ۵۴ هزار و ۷۶۶ مشترک همراه اول، یک میلیون و ۲۴۴ هزار و ۹۱۹ مشترک ایرانسل و ۱۰۱ هزار و ۳۱۸ مشترک رایتل‌ از خدمات اینترنت شبکه موبایل‌ استفاده می‌کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.