اسب کاسپین در فهرست خطر انقراض

0 1,437

در حالی که از اسب کاسپین بi عنوان میراث مینیاتوری تاریخ طبیعی خزر نام برده می شود، اما امروز این گونه در خاستگاه اصلی خود در گیلان در معرض خطر انقراض قرار دارد.
طبق آمارهای مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان تعداد نژاد کاسپین در خواستگاهش گیلان، حدود ۳۰۰ اسب تخمین زده می شود این در حالی است که در برخی از مناطق روستایی استان حدود ۴۰۰ راس اسب کاسپین وجود دارد که کشاورزان از آن نگهداری می کنند و در آمارها ثبت نشده است. برهمین اساس برخی آمارها حکایت از این دارد که ۸۰ درصد جمعیت اسب کاسپین در گیلان وجود دارد.
دراین رابطه «حجت علی‌اکبرنژاد» معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گیلان از ایجاد بانک ژن اجرای برنامه جامع کشاورزی برای جلوگیری از انقراض اسب کاسپین در گیلان خبر داد.
وی افزود: ایجاد بانک ژن برنامه جامع توسعه کشاورزی برای جلوگیری از انقراض اسب کاسپین خواهد بود که برای نخستین بار در سال آینده، تصویب و اجرایی می‌شود.
وی با بیان اینکه اسب کاسپین یکی از گونه‌های قدیمی اسب در کشور محسوب می‌شود، گفت: گیلان دارای گونه‌های مختلف جانوری است که اسب کاسپین یکی از قدیمی‌ترین این‌گونه ها بوده و ‌باید برای حفظ آنان تلاش کرد.
وی در خصوص تعداد اسب کاسپین موجود دراستان گفت: شهرستان‌های غرب استان گیلان قطب پرورش اسب کاسپین هستند و بر اساس آخرین آمار ۳۵۰ رأس اسب کاسپین در استان وجود داشته که ۱۵۰ رأس آن هویت گذاری شده است، لذا سعی داریم با انجام برنامه‌های مطالعاتی تعداد این‌گونه از اسب را به یک هزار رأس برسانیم.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اذعان به اینکه صادرات اسب کاسپین ممنوع شده است، افزود: متأسفانه تاکنون اسب کاسپین از خطر انقراض خارج نشده و برای انجام این کار باید تعداد این‌گونه اسب را به یک هزار عدد برسانیم به همین دلیل انجمن اسب کاسپین را تشکیل دادیم.
رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان با بیان اینکه از اوایل دهه ۴۰ هجری شمسی ، اسب کاسپین از طریق صادرات و گاه قاچاق، از دیگر کشورها از جمله کشورهای اروپایی سر در آورد گفت : در حال حاضر حدود ۲ هزار و ۷۰۰راس اسب کاسپین در دنیا وجود دارد که سهم ایران از این میراث طبیعی تاریخی اش، براساس برخی آمارها ، حدود ۷۰۰راس است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.