برخورد قانونی با فروشندگان سنبل آبی

0 564

بعد از اینکه اقدامات فیزیکی و بیولوژیکی درجمع آوری و پیشگیری از گسترش گونه های گیاهی مهاجم به تالاب ها و آب بندانهای استان درسالهای اخیر بی نتیجه ماند این بار سازمان محیط زیست گیلان ، پیگرد قانونی فروشندگان سنبل و کاهوی آبی در گیلان را در دستور کار خود قرار داد.
گونه های مهاجم سنبل آبی و کاهوی آبی که گیاهی بومی از آمریکای جنوبی بوده چند سالی است مهمان ناخوانده پهنه های آبی و تالاب های استان شده است. این گونه مهاجم با گسترش بی رویه در محیط های آبی، زیست گیاهی و جانوری تالابها و آب بندانهای استان را مورد تهدید جدی قرار داده است. علیرغم اینکه گروههای زیست محیطی استان تلاش های زیادی برای پاکسازی تالابها از این گیاه مهاجم انجام می دهند اما این گونه های مهاجم توسط سودجویی برخی از فروشندگان محلی تحت عنوان گل های زینتی خرید وفروش می شوند که این مساله موجب گسترش سنبل آبی در نقاط مختلف استان شده است.
از اینرو سازمان محیط زیست استان خرید و فروش دو گونه گیاهی مهاجم سنبل آبی و کاهوی آبی را ممنوع و قابل پیگرد قضایی اعلام کرد.
به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست گیلان، متأسفانه برخی افرادسودجو به دلیل نداشتن آگاهی کافی از گیاهان مهاجم در کشور و اثرات منفی آن‌ها در محیط‌های طبیعی در فضای مجازی اقدام به انتشار آگهی فروش گونه های مهاجم نظیر سنبل آبی و کاهوی آبی بعنوان گل های زینتی می کنند و با استفاده از ناآگاهی برخی مردم نسبت به مضرات این گیاهان، موفق به فروش این گیاهان می شوند. این موضوع شامل حال برخی از دستفروشان نیز می شود که در بازارهای محلی نسبت به فروش این گیاهان آلوده و مهاجم به مردم و بویژه مسافران اقدام می کنند.
براین اساس از آنجا که گونه های مهاجم تاثیرات بسیار منفی محیط زیستی ، اجتماعی و اقتصادی به همراه دارند، ممنوعیت خرید و فروش آن ها به هر صورت ، قبلا از طریق بخشنامه سازمانی به تمامی ادارات کل حفاظت محیط زیست استانها ابلاغ شده است و ماموران یگان حفاظت محیط زیست در صورت مشاهده این گونه معاملات نسبت به توقیف و معرفی متخلفان به مرجع قضایی اقدام می کند.
گفتنی است در چند سال اخیر بیش از ۴۰۰ هکتار از تالابها پهنه های آبی استان از این گیاه پاکسازی شدند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.