افزایش خسارات شالیزارهای گیلان از بارشها

0 421

موج دوم بارشهای تابستانی منجربه آسیب ورس یا خوابیدگی ساقه های برنج در سطح ۱۴۰ هزار هکتار معادل (۶۰ ) درصد از شالیزارهای گیلان شد. درحالیکه بارشهای اواسط مرداد ماه  نیزبه بیش از ۷۵ هزار از شالیزارهای گیلان آسیب وارد کرده بود، بارشهای سه روز گذشته این میزان آسیب را به دوبرابر افزایش داد.

«ابراهیم اکبرزاده» مدیرامورزراعت جهاد کشاورزی گیلان درباره این آسیبها به مرور گفت: بارش باران موجب تاخیر در برداشت برنج شده است. تاکنون برداشت برنج در ۷۵ درصد از شالیزارها انجام شده که این میزان نسبت به سال گذشته با کاهش برداشت همراه بوده است. سال گذشته در این بازه زمانی بیش از ۹۵ درصد برنج استان برداشت شده بودند.

اکبرزاده درخصوص آسیبهای وارد شده به راضی برنج استان افزود: ورس یا خوابیدگی ساقه های برنج، هزینه برداشت و حمل و انتقال محصول را افزایش داده و موجب کاهش کیفیت برنج می شود.

دررابطه با میزان خسارات ریالی وارد شده  به شالیزارهای گیلان «پیمان معمار زاده» معاون خدمات بیمه ای بانک کشاورزی گیلان نیز به مرور گفت: هنوز بررسی خسارتها بارش دو هفته گذشته در گیلان قطعی نشده بود که با بارش شدید روزهای گذشته مواجه شدیم. فعلا کارشناسان بیمه ای  برای ارزیابی خسارت  شالیزارها درحال بررسی و دریافت گزارشات هستند. اما بررسی های میدانی کارشناسان از افزایش میزان خسارتها به مزراع استان حاکی است. در روزهای آینده نتیجه‌ی بررسی میزان خسارت از سوی جهاد کشاورزی استان اعلام می شود. البته بیشتراین خسارتها در مناطق املش و فومنات  و صومعه سرا و بخش مرکزی رشت بوده است.

روز گذشته « امیرمرادی» مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان نیز با بیان اینکه بارش شدید باران در برخی از مناطق استان موجب بالا آمدن سطح آب رودخانه و وقوع سیل شد افزود: برخی از مناطق کوهستانی گیلان و شهرستان‌هایی نظیر اسالم، تالش و ماسال دچار سیلاب شدند که خوشبختانه خسارت جانی در پی نداشت.

وی با بیان اینکه بارش شدید باران برخی از راه‌های روستایی استان گیلان را تخریب و قطع کرد ادامه داد: با تلاش همکاران خود در راهداری و بخشداران و فرمانداران راه‌های ارتباطی مردم در بخش‌های مختلف روستایی را برقرار کردیم . مرادی از تداوم تخریب راه در مسیر بیلی در بخش اسالم شهرستان تالش خبر داد و گفت: این منطقه که عشایردر آن حضور دارند هنوز ترمیم نشده است که به ‌زودی این راه ارتباطی ترمیم می‌شود.

گفتنی است گیلان ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالی‌کاری دارد که از این میزان براثر بارش باران و وقوع سیلاب‌ها حدود ۶۰ درصد شالیزارها دچار ورس یا خوابیدگی شده‌اند. طی سه روز گذشته بیش از ۱۸۰ میلیمتر باران در مناطق مختلف گیلان بارید.

امروز نیزمعاون وزیر جهاد کشاورزی جهت بررسی میزان خسارتهای شالیزارهای گیلان به استان سفر کرده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.