خرده مالکی مانع اصلی یکپارچه سازی اراضی کشاورزی است

انتقاد از کندی اجرای یکپارچه سای اراضی گیلان؛

0 172

رییس کل دادگستری گیلان از رها شدن طرح تجهیز اراضی شالیکاری انتقاد کرد و گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از هزینه‌های اضافی در حوزه‌ی تولید برنج، به دلیل عدم اجرای کامل یکپارچه‌سازی شالیزارهای استان ناشی شده است.

 خلیلی در نشست تعاملی با مجمع نمایندگان گیلان گفت: ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار برنج در استان وجود دارد که به دلیل‌عدم یکپارچه سازی، از آب کافی برای کاشت برخوردار نیستند و مصرف سم و کود آنان نیز امسال حدود ۱۱۷ درصد افزایش داشته وعلاوه بر این اجرت کارگر و سایر هزینه‌های کشاورزان باعث می‌شود قیمت تمام شده برنج در سال آینده افزایش زیادی داشته باشد.

انتقاد از کندی اجرای یکپارچه سازی اراضی در استان در حالیست که به عقیده کارشناسان یکی از مشکلات بخش کشاورزی در حوزه تسطیح و یکپارچه سازی اراضی، خرد شدن اراضی به ‌واسطه قانون ارث و نقل و انتقال مشاع اراضی به ورثه است که لازم است قانون ارث برای جلوگیری از خرد شدن اراضی اصلاح شود. چرا که خرده مالکی و تفکیک اراضی کشاورزی به قطعات کوچکتر مانع اصلی تسطیح و یکپارچه سازی اراضی کشاورزی و در برابر توسعه صنعتی کشاورزی بازدارنده است.

در همین رابطه «مجتبی شاه نظری» مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی گیلان با تاکید به اینکه فقط حدود ۴۰ درصد اراضی شالیزاری استان مستعد تسطیح، تجهیز و نوسازی است به مرور اظهار کرد: در سال جاری سال  برای بالغ بر ۵۰۰ هکتار از اراضی شالیزاری در شهرستان های مختلف برنامه ریزی کردیم.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی گیلان گفت: تاکنون تجهیز و نوسازی ۳۰ درصد اراضی مستعد در حدود ۸۸ هزار هکتار از ۲۳۸ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان انجام شده است. این میزان نسبت به سطح مستعد و قابل اجرا در اراضی شالیزاری استان ۵۰ درصد بوده است.

وی با بیان اینکه  تسطیح، تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری استان از سال ۷۴ آغاز شده است افزود: برای امسال ۵۰۰ هکتار دیگر برنامه ریزی شده است.

شاه نظری، اعتبار پیش بینی شده برای طرح مذکور را بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان اعلام کرد که اختصاص یافته ادامه داد: در اجرای این پروژه شاهد  پیشرفت ۸۰ درصدی کارهستیم و باقی مانده تا موعد مقرر به منظورکشت در سال زراعی جاری تحویل کشاورزان می شود.

وی کاهش هزینه‌های تولید، افزایش تولید، کاهش هدررفت آب، افزایش درآمد کشاورزان، صرفه جویی در وقت و ایجاد زیرساخت‌های توسعه کشاورزی ماشینی را از مزایای طرح تجهیز و یکپارچه سازی شالیزارها دانست و افزود: تسطیح اراضی شالیزاری لازمه انجام کشاورزی مکانیزه است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.