افزایش سهم گیلان در اتحادیه اوراسیا

0 392

« ارسلان زراع » استاندار گیلان خواستار برنامه ریزی مدیران استان برای بهره گیری از ظرفیت پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا شد.

وی با اشاره به پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: ظرفیت بسیار خوبی برای گیلان در حوزه صادرات با توجه به معافیت های درنظر گرفته شده در این اتحادیه  به وجود می آید و امیدواریم بتوانیم سهم بیشتری درصادرات به کشورهای عضو داشته باشیم.

وی افزود: اتحادیه اقتصادی اوراسیا بازاری مشترک با هدف حرکت آزاد کالا و سرمایه با تخفیف تعرفه های گمرکی در منطقه ایجاد کرده و پیوستن به آن، ظرفیت های بندری، ریلی و تجاری استان گیلان را به لحاظ نزدیکی به حوزه جغرافیایی اتحادیه فعال تر خواهد کرد.

استاندار به توسعه سبز آبی بر پایه فعالیت های کشاورزی در کنار گردشگری و صنایع تبدیلی سبز در استان تاکید کرد و افزود: درشرایط تحریم، نقش کیفی و استاندارد کردن محصولات از طریق نوآوری در تولید، توزیع، بازرگانی، فروش و خدمات پس از فروش بسیار حائز اهمیت است. از این جهت در تولید و صادرات محصولات کشاورزی و نیز صنایع وابسته تبدیلی باید سهم بیشتری از این منظر در پیوستن ایران به اوراسیا داشته باشد
با پیوستن ایران به معاهده اوراسیا و قرار گیری گیلان در مسیر ترانزیتی و تجاری تبادل کالا در این معاهده ، این استان به مرکز مبادلات ترانزیتی، گردشگری، کشاورزی و فرآوری با کشورهای حوزه اوراسیا تبدیل خواهد شد. وجود زیرساخت‌های نسبتاً مناسب حمل ‌و نقل و ترانزیتی و دو بندر تجاری بزرگ از مزیتهای گیلان درهمکاری با کشورهای اوراسیا درحوزه کشاورزی و شیلات است. همچنین برنج، چای، زیتون، مرکبات و برخی از محصولات خشکبار تولیدی در گیلان می‌تواند در اولویت سبد صادراتی به کشورهای مزبور قرار گیرد.

پیش از این نیز در روزهای گذشته «هادی تیزهوش تابان» رییس اتاق بازرگانی ایران و روسیه گفته بود: توسعه بازار مشترک و دستیابی به حرکت آزاد کالا، سرمایه، خدمات و مردم در بازار واحد کشورهای عضو و ترویج رقابت سالم در بازار مشترک از جمله اهداف مهم پیمان‌نامه اوراسیا است که با پیوستن ایران به این اتحادیه امکان صادرات بخش زیادی از کالاهای کشور از طریق گیلان به کشورهای عضو فراهم می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.