ایران، رتبه سوم جهان در مرگ روزانه کرونا

709 مرگ در 24 ساعت

0 1,441

روزنامه اعتماد/

خبر جدیدی نیست که بنویسیم دیروز باز هم آمار مرگ مبتلایان کرونا در کشور رکورد زد. طبق اعلام وزارت بهداشت، در شبانه‌روز اول تا دوم شهریور ماه، ۷۰۹ نفر از مبتلایان کرونا در کشور فوت کردند که این عدد نسبت به فوتی‌های شبانه‌روز ۳۱ مرداد تا اول شهریور (۶۱۰ نفر) با افزایش ۱۶.۲ درصدی همراه بوده است.

به استناد نتایج سه روزه جدول WORLDMETERS ایران برای سومین روز متوالی همچنان از بابت آمار مرگ روزانه مبتلایان کرونا، در ردیف سوم جدول است به این معنا که فقط دو کشور اندونزی و روسیه، مرگ روزانه بیشتر از ایران گزارش کرده‌اند و در ۲۰۰ کشور جهان، مرگ روزانه مبتلایان کرونا، با کاهش قابل توجهی همراه بوده است.

۷۰۹ مرگ کرونایی در یک شبانه‌روز، در کل ایام شیوع کرونا در کشور، یک عدد بی‌سابقه است اما به نظر می‌رسد که این عدد در روزهای آینده، باز هم افزایش خواهد یافت چون با وجود تکذیب و اصرار مسوولان انتظامی درباره صفر بودن حتی یک سفر غیرمجاز در تعطیلات ۶ روزه مصادف با تاسوعا و عاشورای حسینی، حالا روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در گفت‌وگوهای خبری با مجریان شبکه‌های تلویزیونی، معترفند که اتفاقا در این تعطیلات ۶ روزه و در حالی که انتظار خوش‌بینانه دولت این بود که با مسدود شدن جاده‌های بین استانی در سراسر کشور، سفرهای تفریحی کاهش یافته و بار بیماری کم شود اما اگرچه در همان روزهای مسدودی جاده‌ها، از حجم تردد خودروهای دارای پلاک غیربومی کاسته شده اما بازهم تعداد مسافران و افراد غیر بومی با خودروی شخصی، به ویژه در استان‌های شمال و جنوب کشور، بسیار زیاد بوده و دلیل این اتفاق هم چیزی نیست جز برنامه‌ریزی هنجارشکنان برای تعجیل در حرکت به سمت مقاصد گردشگری پیش از انسداد ۶ روزه جاده‌ها. علاوه بر این، تصاویر و اخباری که از تراکم و فشردگی جمعیت هنجارشکن مشغول به عزاداری در هیئات مذهبی که دور از چشم بازرسان انتظامی و بهداشتی، پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی را نادیده گرفته و حتی علم‌گذاری و تعزیه برگزار کردند هم، پیش آگهی انتظار مرگ بیشتر به دنبال ابتلاهای بیشتر در روزهای آینده است. طبق گزارش رسمی وزارت بهداشت، در شبانه‌روز اول تا دوم شهریور، ۴۰ هزار و ۶۲۳ مبتلای جدید در کشور شناسایی شده که از این تعداد، ۵ هزار و ۴۸۷ نفر بستری شده‌اند. به استناد نتایج سه روزه جدول WORLDMETERS ایران برای سومین روز متوالی همچنان از بابت آمار مرگ روزانه مبتلایان کرونا، در ردیف سوم جدول است به این معنا که فقط دو کشور اندونزی و روسیه، مرگ روزانه بیشتر از ایران گزارش کرده‌اند و در ۲۰۰ کشور جهان، مرگ روزانه مبتلایان کرونا، با کاهش قابل توجهی همراه بوده است. علاوه بر این، رتبه ایران در این جدول از بابت تعداد کل مبتلایان هم به ردیف یازدهم تنزل پیدا کرده در حالی که هفته‌های قبل، رتبه جهانی ایران، ردیف ۱۳ جدول بود. بنا به آمارهای جهانی، طی ۷ روز گذشته، در ایران و از هر یک میلیون نفر جمعیت، ۵۵ هزار و ۸۱۳ نفر، به کرونا مبتلا شده و از هر یک میلیون نفر جمعیت کشور هم ۱۲۱۳ نفر به دلیل ابتلا به کرونا فوت کرده‌اند. افزایش ابتلای روزانه، تداوم صعود مرگ روزانه، هشدار روسای بیمارستان‌ها بابت بستری‌های طولانی‌تر و بدحال‌تر شدن بیماران و همچنین نابرابری تعداد ترخیصی‌ها به نسبت بستری‌های روزانه (تعداد بستری‌ها بیش از ترخیص و بهبودی است) همچنان به حواشی سطح نه چندان بالای کیفیت و میزان اثرگذاری واکسن‌های وارداتی کرونا توسط دولت (چه از نوع اهدایی یا از نوع خریداری شده از سبد کووکس) دامن می‌زند در حالی که تا امروز هم، هیچ‌یک از مسوولان وزارت بهداشت، درباره اثرگذاری واکسن‌های تزریق‌شده، توضیح اطمینان‌بخشی نداده‌اند آن هم در حالی که وعده چند باره مسوولان وزارت بهداشت و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا طی هفته‌های گذشته این بود که «واکسیناسیون، کاهش قابل توجه مرگ کرونا را در پی خواهد داشت» اما امروز و در هفدهمین روز متوالی، نه تنها از تعداد مبتلایان روزانه کاسته نشده، آمار مرگ هم رو به صعود است و جامعه عمومی در انتظار جواب برای این پرسش است که «واکسن‌هایی که وارد کردید، چه بود و چه کرد؟»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.