ایجاد موزه‌ی اسناد دبیرستان شهید بهشتی در رشت

0 1,001

تفاهم نامه‌ی راه اندازی موزه‌ی « اسناد و تاریخ دبیرستان ماندگار شهید دکتر بهشتی رشت» و موزه‌ی «سنجش و اندازه گیری گیلان» به امضای میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و اداره‌ی کل و آموزش و پرورش گیلان رسید.

«مسعود حلاج پور» مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، مدرسه‌ی شهید بهشتی را یکی از مدارس و بناهای تاریخی استان عنوان کرد و گفت: اتاق شمالی مسجد قدس دبیرستان ماندگار شهید دکتر بهشتی رشت جهت ایجاد موزه‌ی سنجش و اندازه گیری گیلان و فضای دیگری در داخل دبیرستان برای احداث «موزه اسناد و تاریخ دبیرستان ماندگار شهید دکتر بهشتی رشت» اختصاص یافته‌است. براساس مذاکرات صورت گرفته مدت این تفاهم‌نامه ۳سال خواهد بود که درصورت امکان و‌خواست طرفین قابل تمدید است.

«ولی جهانی» معاون میراثی سازمان میراث فرهنگی وگردشگری گیلان در خصوص جزییات این موزه به مرور گفت: هدف از ایجاد موزه‌ی اسناد و تاریخ دبیرستان شهید بهشتی ، حفظ و نگاه داشت کلیه‌ی اسناد مرتبط با این دبیرستان صد ساله و میراثی در رشت است. این اسناد می تواند شامل تصاویر دانش آموزان ، معلمین ، مدیریت و هرسندی که مرتبط با تاریخ ، قدمت ، لوح ثبتی مدرسه ، کسب جوایز وهدایای اهداشده ، کارنامه‌ی دانش آموزان و امضای مدیران باشد.

جهانی افزود: کلیه‌ی علاقمندان و تحصیلکرده های دبیرستان شهید بهشتی می توانند اسناد خود را به صورت امانت به مدت ۳ سال دراختیار انجمن دانش آموختگان این دبیرستان قرار بدهند تا این انجمن به صورت مشارکتی با آموزش و پرورش گیلان در موزه‌ی‌ فوق در معرض دید عموم قرار بگیرند.

معاون میراثی استان همچنین به ایجاد موزه‌ی دیگری درضلع شمالی دبیرستان بهشتی اشاره کرد وافزود: درموزه‌ی سنجش و اندازه گیری گیلان نیز وسایل و ابزارآلات مربوط به اندازی گیری وزن و وزنه های قدیمی که توسط یکی ازمدیران قدیمی دبیرستان جمع آوری شده و به مدت ۳ سال به نمایش گذاشته می شود.

گفتنی‌ است قدمت دبیرستان شهید بهشتی رشت مربوط به دوره قاجار و در شهر رشت، میدان فرهنگ واقع شده است. این اثر با شمارهٔ ثبت ۱۵۱۷ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در تاریخ ۱۲ مهر ماه ۱۳۹۸ جشن ۱۰۰ سالگی دبیرستان با حضور فارغ التحصیلان و معلمان سالهای مختلف برگزار شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.