بیش از یک میلیون تن زباله

سوغات مسافران نوروزی برای گیلان؛

0 169

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان از افزایش ۴ برابری حجم زباله تولید شده در استان پس از خروج مسافران نوروزی خبر داد و گفت: در نوروز امسال بیش از یک میلیون تن زباله به مجموع زباله های تولیدی استان افزوده شد.

«حمزه عشوری» مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به مسافرت بالغ بر ۴ میلیون مسافر به گیلان اظهار کرد: در گیلان با بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت، روزانه بین ۲ هزار و ۳۰۰ تا ۲ هزار و ۵۰۰ تن زباله تولید می‌شود که با ورود گردشگران در ایام نوروز، بیش از یک میلیون تن زباله به مجموع زباله‌های تولیدی افزوده می‌شود که ۷۰ درصد آن، زباله‌تر و ۳۰ درصد هم زباله خشک است.

عشوری افزود: حدود ۱۰ درصد زباله‌های گیلان در ۲ کارخانه کمپوست استان در رشت و انزلی بازیافت می‌شود، ۲۰ درصد زباله‌ها مربوط به روستاهاست که در همان روستا مدیریت و به کود آلی تبدیل می‌شود و ۷۰ درصد دیگر هم در مکان‌های تعیین شده دفن می‌شود.

وی با بیان اینکه بخشی از این زباله‌ها از سوی گردشگران در دامن طبیعت رها می‌شود گفت: متاسفانه گردشگران و مسافران زباله‌ها را درمناطقی مثل ساحل، جنگل، پارک‌ها و حتی حاشیه جاده‌ها رها می‌کنند که به محیط زیست آسیب وارد می‌شود.

لازم به ذکر است؛ روزانه حدود ۱۱۰۰ تن زباله از سطح شهرستان رشت جمع آوری می‌شود که از این مقدار حدود ۳۵۰ تن زباله به کارخانه کود آلی انتقال و حدود ۱۵۰ تن آن به سراوان ریجکت می‌شود. اسفند ماه گذشته ظرفیت پردازش پسماند در کارخانه کودآلی رشت از ۵۰ تن به ۳۵۰ تا ۴۰۰ تن رسید.

همزمان وزارت کشور از تعیین مکان جدیدی برای انتقال زباله های گیلان در جنوب شهرستان رودبار خبر داد که  با واکنش های منفی از سوی نمایندگان و فعالان  زیست محیطی مواجه شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.