ایجاد پایگاههای خدمات اجتماعی در مناطق آسیب پذیر رشت

0 535

پدیده‌ی مهاجرت با فرهنگ ها، باورها، سکونت گاه های غیر رسمی و.. رشد آسیب های اجتماعی را به دنبال دارد.

گیلان نیز به عنوان یکی از مهاجرخیزترین مناطق کشور در ماههای گذشته در مسیر صعودی رشد آسیبهای اجتماعی قرار گرفت. افزایش قتل و خشونت علیه زنان و کودکان از جمله این آسیبها است. از این رو شناسایی مسائل و مشکلات گروه های هدف، آشنایی گروه های هدف با منابع موجود و ارجاع به مراکز ذیربط، گسترش روحیه خودباوری و خوداتکایی، فراهم کردن محیط زندگی سالم و تلاش برای افزایش توانمندی افراد، نیازمند ایجاد منطقه پایگاه های خدمات اجتماعی در مناطق آسیب پذیر استان است.

«حسین نحوی نژاد» مدیرکل بهزیستی گیلان در گفت و گو با مرور پایگاه های خدمات اجتماعی در مناطق حاشیه‌ی رشت و سکونتگاههای غیررسمی که شهروندان فقیر را در خود جای داده اند و بروز آسیب های اجتماعی درآنها بیشتر است ایجاد شده اند. در حال حاضر پایگاه های خدمات اجتماعی در شهرستان رشت  در مناطق جماران ، سلیمانداراب، پیرکلاچای و یک پایگاه نیز در انزلی محله‌ی لنگرود که بعد از رشت بیشترین حاشیه نشینی را دارد دایر شده است.

مدیرکل بهریستی گیلان ادامه داد: این پایگاه ها با همکاری تشکلهای غیر دولتی در مناطق آسیب پذیر اجتماعی با رویکرد اجتماع محور و مددکاری ایجاد می شوند. چرا که دراین مناطق باید متناسب با خلقیات افراد و اصول ارتباطی خاصی جهت جلب اعتماد آنها ورود کنیم. شناسایی افراد در معرض آسیب اجتماعی و ارایه خدمات روانشناسی و مداخله در بحران فردی خانواده از جمله اهداف راه اندازی این پایگاهها بوده است.

نحوی نژاد افزود: شناسایی مشکلات افراد هدف در سکونتگاههای غیر رسمی و آشنا کردن و اگاه سازی آنها با منابع و اقدامات پیشگیرانه، گسترش روحیه خود باوری و خود اتکایی و در نهایت فراهم کردن محیط زندگی مناسب و توانمند شدن آنها از جمله اقداماتی است که دراین پایگاهها دنبال می‌شود. افراد آسیب پذیری که به صورت ویژه در این پایگاه هدف قرار می‌گیرند زنان و دختران، زوجین متقاضی طلاق، کم سوادان، افراد فاقد مهارت اجتماعی ، زنان در معرض خشونت خانگی، کودکان بد سرپرست و بی سرپرست و بازمانده از تحصیل، فرزندان طلاق و کلیه کودکان زیر ۶ سال در منطقه و افرادی که به نوعی با بحرانهای اجتماعی و فردی مواجه اند هستند.

گفتنی است پیشتر «فریبرز سعیدی کیا» معاون سیاسی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار رشت از شناسایی ۱۶ نقطه آسیب پذیر اجتماعی در شهر رشت و برنامه ریزی در راستای کاهش آسیب پذیری این مناطق خبر داده بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.