آغاز بارش‌ها در گیلان و هشدار به شالیکاران

0 301

همزمان با هفته‌ی پایانی مرداد، شروع موج دوم بارشهای تابستانی اراضی شالیزاری گیلان را تهدید می‌کند. مدیرکل هواشناسی گیلان نیز از آغاز بارش‌ها در استان خبر داد و گفت: براساس نقشه‌های هواشناسی، سامانه‌ی بارشی جدید به استان رسیده و حدود یک هفته شاهد بارش باران و خنک شدن هوا خواهیم بود.

«محمد دادرس» افزود: کاهش ۴ تا ۹ درجه‌ای دمای هوا، وزش باد، رعد و برق، مه آلودگی هوا و بارش تگرگ وضعیت، جوی استان تا روز چهارشنبه ۲۹ مرداد خواهد بود.

درهمین رابطه مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی گیلان از شالیکاران استان  خواست تا چهارشنبه هفته جاری از برداشت محصول خودداری کنند.

«ابراهیم اکبرزاده» به ایرنا گفت: شالیکارانی که محصول شان را برداشت کرده اند و اکنون داخل مزرعه جمع آوری شده در اسرع وقت نسبت به پوشش پلاستیکی بر روی خوشه های برنج اقدام کنند. با توجه به شدت بارندگی ها در دوشنبه و سه شنبه هفته جاری ضروری است شالیکاران نسبت به بازکردن خروجی شالیزارها به ویژه زهکشی ها و دهنه اقدام کنند تا بر اثر بارندگی ها، آب در شالیزارها جمع آوری نشود.

گفتنی است از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری گیلان تاکنون ۹۵ هزارهکتار معادل حدود ۴۰ درصد شالیزار‌های استان برداشت شده اند و ۷۰ هزار هکتار معادل ۷۳ درصد این شالیزار‌ها بصورت ماشینی برداشت شده است. بارشهای دوهفته‌ی گذشته موجب شد حدود ۷۵ هزار هکتار از شالیزارهای استان دچار ورس (خوابیدگی ساقه) شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.