ایران در رتبه اول واردات چای در جهان قرار گرفت

راز مگوی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان چای؛

0 167

ایران با واردات حدود ۶۶۵ میلیون دلار چای، در رتبه اول واردات جهان جای گرفت. این دستاورد با همکاری دوایر ذیربط دولتی به دست آمده تا پس از قضیه جنجالی توزیع چای سنواتی و تهاتر چای با کشورهایی مانند سریلانکا همه از سرنوشت چای ایرانی و راز مگوی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان چای سخن بگویند.

گزارشات نشان می‌دهد چای دبش با ارز کلانی که برای واردات چای خارجی دریافت کرد موفق شد ایران را به جایگاه اول وارد کنندگان چای جهان برساند.

جدیدترین گزارشات منتشر شده از وضعیت بازار چای نشان می‌دهد؛ ایران با واردات چیزی حدود ۶۶۵ میلیون دلار چای، در رتبه اول واردات جهان جای گرفته است. طبق این آمار پاکستان با ۶۴۹ میلیون دوم، آمریکا با ۵۶۰ میلیون دلار سوم و امارات، روسیه و انگلیس نیز با ۴۱۰، ۳۶۵ و ۳۵۶ میلیون دلار به ترتیب در رتبه‌های چهارم، پنجم و ششم واردات چای قرار دارند.

این گزارشات نشان می‌دهد چای دبش با ارز کلانی که برای واردات چای خارجی دریافت کرد موفق شد ایران را به جایگاه اول وارد کنندگان چای جهان برساند.

در حالیکه چای محصول استراتژیک گیلان و ایران است با این حال شواهد نشان می‌دهد سال‌هاست نه وزارت جهاد کشاورزی و نه سازمان چای برآورد دقیقی از میزان مصرف چای در داخل کشور ندارند و بدون توجه به سرنوشتی که در انتظار چای ایرانی خواهد بود.

 آمار این بخش را که در میزان واردات نقش مستقیم دارد به صورت تقریبی و حدودی اعلام می‌کنند. گواه این سرگردانی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان چای گفته‌های اخیر مهرداد لاهوتی منتخب مجلس دوازدهم است که ضمن اظهار تاسف برای وزیر جهاد کشاورزی معتقد بود؛ محمدعلی نیکبخت حتی از میزان واقعی مصرف چای داخلی اطلاع ندارد.

فارغ از مقام آوردن ایران در واردات چای خارجی، روند پرداخت مطالبات چایکاران که اغلب آنان اقتصاد تک محصولی دارند هم رضایت بخش نیست و گمانه زنی‌ها از احتمال توزیع چای سنواتی آلوده در بازارهم مزید برعلت شده تا بازار تکذیب و سرزنش از راز مگوی سازمان چای و وزارت جهاد کشاورزی‌ داغ‌تر از هر زمان دیگری شود.

بر اساس آمار سازمان چای کشور که در سریلانکا با همان حساب سرانگشتی معروف خود نیاز وارداتی کشور را ۷۲ هزار تن چای اعلام کرد، در حال حاضر ۵۰ هزار چایکاران در دو استان گیلان و مازندران مشغول فعالیت هستند و ۲۸ هزار تن چای خشک هم در سال گذشته تولید شده است.

لازم به ذکر است: ۳ روز پیش استاندار گیلان در نشست با هیات مدیره سندیکای کارخانجات چای و چایکاران در سازمان چای کشور ازممنوعیت واردات چای سنواتی به بازار مصرف خبر داد. این در حالیست که سال گذشته ۴۲ هزار تن چای به کشور وارد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.